הירקון , 'פתלתל' – רחוב העציצים הנופלים

הירקון
פתלתל או רחוב העציצים הנופלים

מהי הפתעה אמיתית? אם נלך ברחוב וייפול עלינו עציץ זה לא נעים. תאונה בלתי חזויה אך אין זו הפתעה אמיתית. הפתעה אמיתית היא שאני הולך ברחוב ואני שם לב לשמו המוזר. רחוב העציצים הנופלים. אני מהרהר על השם המאיים אך ממשיך ללכת. ואז נופל עלי עציץ. זוהי הפתעה.
מה שחששתי והדחקתי קרה. מה שהתעלמתי ממנו לא התעלם אלא הופיע.
ברנר קרא למפעל הציוני גן פרחים השתול בלוע הר געש. ואנו עד היום מופתעים מהתפרצויותיו, רוגזים עליהם ושוקעים שוב ושוב בגידול הפרחים לא אף על פי כן אלא כדי לשכוח. יש להניח שנזכה בהרבה הפתעות.
בסרט שהופק זה עתה על נחל הירקון 'פתלתל' יצא לי להגיד כמה מילים על ההפתעה הגדולה. הבמאים אבי בלקין ואבי לוי מתארים בו בשיר מצולם איך הירקון עבר את הגלגול מלהיות טבע סוער ומסוכן המכיל הצפות ומחלות, למקום בילוי של המוני תל אביב, לקן נוף ילדות נוסטלגית של רבים , איך היה לחוליה של חזון השקיית הנגב במפעל מדעי חלוצי , ואיך התגלגל לנהר מוות מזוהם וממנו לפארק מלאכותי של עיר המבקשת להסתיר את מצוקת האדם והטבע גם יחד.
התמורות ההיסטוריות המלוות בחצוצרות ובתופים נוטות לא לקחת אחריות על מחירן. הדבר קורה לעיתים מתוך בורות. זה לא מפתיע. היכול היה מהגר כותב לביתו בגעגוע ומצפה למכתב חודשים שפעם יוכל להתכתב ולצלם במהירות ולהתגעגע מתוך אשליה של קירבה? אך לעיתים קרובות לא לוקחים אחריות מתוך הכרה נוחה ומפהקת כי הזירה נמצאת במקום אחר. האם להקים מקלט כשענני קרב בשמים? יש שלא יקימו כי רוצים להביע את רצונם בשלום. יש שמקימים ומאבדים אמונתם במחויבותם לשלום. בשני המקרים הם בוחרים להדחיק ויופתעו הפתעה מרה.
כמה בוחרים להעלות את צעקת הפרח והטבע בימי סערת קליטת עלייה? כמה מוכנים להעלות את אתגר חברה במצוקה כלכלית בזמן צמיחה פרועה? כמה מוכנים בתקופת אנרכיה לחשוב על חינוך מונע אלימות? כמה לוחמים בעד חוק וסדר בעולם יחשבו על מצוקת קהילה או אומה אחת בקצווי תבל?
הירקון הוא אמנם מקום שלא זכה להילת חזית אלא במלחמת העולם הראשונה כשהיה גבול בין הבריטים לטורקים. כבר הרבה שנים שהוא פריפריה שיושבת במרכז, כמו שכונות דרום תל אביב. ולכן הוא רחוב העציצים הנופלים. משל לכל ההפתעות שאסור שיתרחשו. ואולי יהיה מקום בו תתרחש הפתעה אחרת : שמתוך אחריות כוללת הגוררת למעשים של אהבה יפרחו בו פרחים בלתי צפויים שיוכלו להיות למקור השראה.

נכתב לרגל הצגת הכורה של הסרט על נהר הירקון 'פתלתל' של אבי בלקין ואבי לוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *