פרוגרמה לבית יוסף טרומפלדור -תל יוסף

מוזיאון גדוד העבודה ויוסף טרומפלדור

גדוד העבודה היה פרק קצר בקורותיה של הציונות וארץ ישראל. הוא נוסד ב1920 ופורק רשמית ב1929. גדוד העבודה היה הניסיון הנועז ובעל ההיקף הגדול ביותר ליצור בארץ ישראל מולדת חלוצית. זירה פתוחה לצעירים שעברו את אחד המשברים הגדולים ביותר בקורות עם ישראל.
התאגדו בו מאות רבות של חלוצי העלייה השלישית עם כמה מוותיקי העלייה השנייה כדי ליצור רשת של קבוצות גדולות וקטנות בעיר ובכפר שיוכלו להכשיר פועלים לעבודה, לבצע עבודה גדולה של יצירת תשתיות לחברה היהודית דמוקרטית בארץ ישראל על בסיס של שוויון ואחווה גדולה.
תל יוסף היה מעוזם החשוב של אנשי גדוד העבודה ומרכז של תיעוד על דרכם.
אחרי נפילתו של יוסף טרומפלדור בי'א באדר תר'פ 1920 התכנסו חניכי החלוץ בארץ יחד עם אנשי השומר והקימו את גדוד העבודה וההגנה לזכרו. הם שלחו שליח לרוסיה לאסוף חפצים של הגיבור שנפל והחלו לארגן את עצמם בקריאה דחופה לחלוצים בדרכי אירופה ההרוסה ממלחמת העולם הראשונה לעלות ארצה. הם התארגנו בקבוצות על פי המקומות מהם הגיעו ועל פי המשימות שעליהם לבצע.
טרומפלדור לא היה רק גיבור תל חי אלא האיש שעמד במרכז הפעילויות לארגון מחדש של צעירי העם היהודי להקים את מפעלו הגדול בארץ ישראל. חולם ההתיישבות הקומונלית, מפקד צבאי, מארגן החלוץ ברוסיה, מחנך, הומניסט, מציב התשתית לארגון פועלי ארץ ישראל הוא היה אחד ממנהיגיה הבולטים של צעירים במפעל הציוני.

מוזיאון גדוד העבודה יוקם בבית גדוד העבודה בתל יוסף. בניין גדול זה הוקם על מנת להיות בית זיכרון ומקום התכנסות והתוועדות , מרכז תרבותי וארכיון.
אחרי הרבה שנים של הזנחה ועזובה אנו מציעים להקים בו מחדש את מוזיאון טרומפלדור וגדוד העבודה. אנו מציעים להפוך למרכז של פעילות של חלוצים בני זמננו העוסקים בחינוך. בחלק מן הבניין אנו מציעים להקים לקבוצה חינוכית את ביתם ובבית כולו זירה לעבודתם כמדריכי הבית וכאנשי חינוך באזור.

המוזיאון יציג את דמותו של טרומפלדור ייתן תמונה של מצבו של העם היהודי בתקופת מלחמת העולם הראשונה ואחריה. יש להזכיר מחדש את הפרק האפל והגורלי של ההרג השיטתי של יהודים אחרי המלחמה, הרג שלא היה כמוהו עד השואה. הוא שהביא לעולם את המינוח שואה לרצח השיטתי של היהודים.
המוזיאון יציג את עולמה של העלייה השלישית על האניות שהביאו אותה , על הקבוצות שהתארגנו בה , על הטיפוסים השונים שהגיעו עמה. הוא יציג את דמותם של אלברט ענתבי המחולל הגדול והנשכח של העלייה השלישית ואת דמותו הציורית של יצחק שדה מנהיגו של הגדוד ומפקד הפלמ'ח.
הוא יציג את מפעלותיו של גדוד העבודה בסלילת כבישים, בחציבה, בבניין, בקידוח בארות וביצירת יישובים חקלאיים. הוא יציג את ההווי שנוצר בין הצעירים ,את חלומותיהם החברתיים ואת פעילותם התרבותית.
גדוד העבודה היה קשור בקשר אמיץ עם מפעלי הגנה סודיים, המוזיאון ידגיש את הדילמות של בעיות ההגנה במסגרת של תנועה יוצרת תשתיות לבניית אומה.
פינה עצובה במוזיאון תוקדש לקיבוץ שנוצר בברית המועצות על ידי מתייאשי גדוד העבודה, וויה נובה שגורלו העצוב מסמן פרקי שכול וכישלון בגדוד העבודה.
פינת שיחה למבקרי המוזיאון תאיר את המפעל החינוכי של קבוצות חלוצים מחנכים של היום המקבלות השראה מגדוד העבודה ברוחב מבטן, בגיוון של ארגונן, בנדודיהן על פני הארץ ובחיפושן אחרי סדן ואתגר לפעילותן ואחרי גיבוש דמות אדם יוצר ואחראי, יחיד ואיש היחד.

תגובה אחת “פרוגרמה לבית יוסף טרומפלדור -תל יוסף”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *