עיר היונה

עיר  היונה

 

ספר לימוד על עיר  היונה של  נתן  אלתרמן עם פירושים ומקורות  נכתב ונערך  על ידי  יריב  בן אהרון.

 

יריב  בן אהרון הוא לי  גם חבר  וגם מורה חשוב.  על כן  אינני אובייקטיבי לגבי ספר זה. כשידעתי על  לידתו, בטרם קראתי אותו התגעגעתי אליו.

עיר  היונה  של  אלתרמן לא זכה עד  היום להוצאה  עצמאית  ולפירוש מפורט כל כך.  יריב  בן אהרון מלמד  אותו שנים ארוכות. הוא עבר  את מוחם וליבם של המוני קבוצות  צעירים שלמדו אותו. הם לא קראו אותו. הם למדו אותו כספרה  האינטימי של מדינת ישראל ולידתה.

מדי פעם  הייתי מקבל   הדים של תהליך מופלא זה של מפגש. זה היה חלק ממפעל ענק של יריב בן אהרון לגשת מחדש  לטקסטים של חלוצים הנפגשים עם מסורת של דורות ומעיזים  לחדש ולפתוח מסך  לתקופה חדשה. טקסטים עשירי שורשים אך פותחים עצמם אל  גובה  החלום , אל עומק  התהום ואל ההעזה  שבהגשמה.  טקסטים המחפשים  יושר  אינטלקטואלי הקרוב  לנשמת האנשים ולאופק  המוסרי שלהם.

יריב  מביא  את דבריו של ביאליק  המצפה כי עם השיבה לארץ  ישוב  אלינו הכוח  להעלות על הכתב  אפוס גדול, כמו הכתיבה  התנכית  הקדומה. עם חורבן הבית  והניתוק  מהאחריות הפוליטית המלאה הקשורה במשק משותף ובמלחמה פסקה  הנבואה והאפוס נדם. כשתוגשם  הציונות טוען ביאליק , יחזרו גם האחריות המשקית, גם  העמידה  הריבונית  וגם האפוס.   בספר  'עיר  היונה' טוען יריב  בן אהרון אלתרמן  הגיע לגיבוש אפי כזה. שהרי   מחרוזת השירים הזו   נכתבה  לאור  המאורעות הגדולים שהתרחשו  אחרי  מלחמת  העולם השנייה. המרי, ההעפלה,הכרזת העצמאות, מלחמת  העצמאות., התחלת   קיבוץ הגלויות.   אלתרמן ביקש  לדבר  על הדברים סמוך להתרחשותם , לנסות  להאיר  אותם ולעשות את  חשבון הנפש הנובע מהם, להתבונן בהם מתוך ניחוש ולקיחת  אחריות על  האופק  שהם פותחים. זה  היה מעשה נועז. כך גם נראה  בעיניי  המעשה   שעשו יריב ותלמידיו בלימוד  האינטנסיבי ובהוצאת הספר הזה .

ימים יבואו ותשאל השאלה מדוע התקבל הספר  עיר  היונה  בזמנו   במבוכה  כה  רבה ? מדוע  טמן  אלתרמן את הספר  בתוך ספר גדול יותר. מדוע כה מעט למדו אותו? הרי פרסומו  בישר את  גניזתו, והמשוררים והסופרים אחריו  ביקשו להשיל מעצמם את העול  המביך של הנבואה ולהלביש  דחוף  לשירה העברית חלוק בית  אינטימי שמגיף חלונות, מניף אנטנות גבוהות, מכבה ברקים ומבטא פחדים  עמוקים שמא האפוס  הגדול יהפוך למיתוס מתרץ קטנות נפש ועבודה זרה.

אך  לא פחות מעניינת העובדה  שקוראים אותו היום צעירים רבים מתוך רצון ללמוד ולהיחשף לאתגר התרבותי והחברתי  הגדול העומד  בפניהם . קוראים אותו מתוך  רצון לפתוח דף  בשירת הלב  שלהם, מתוך חיפוש  עוגן ונמל בית במסעם לקראת הימים  הבאים.

נשלח לעיתון קיבוץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *