אלול ראשי פרקים

אלול 1

 

אומרים ישנה ארץ

גרסה א' ללא חלוצים גרסה ב' אחרי פגישה  עם חלוצים 1923

בני עקיבא שורשי השם יחד  עם אוסישקין- תחילת שנת שירות

יעקב מה נשים במזוודת המהגר

העולה

הצליין.

דבש. פיוט. מצלמה.

 

עגנון – העז

מקורות. סיפור העז ארץ ישאל  ארץ זבת חלב ודבש. הבן מזמין את אביב לבא בעקבות העז. העז לא מטלטלת את הפתק. האב המאוכזב שוחט את העז ומגלה את ההזמנה לעלות אך אין מי שיוביל אותו כי העז נשחטה.

ברל כצנלסון מגלה בסיפור ילדות כי 'צאצאיו של אותו צדיק חיים עד  היום בחברון. הגילוי שארץ ישראל קיימת מקור שמחה. ההתגלות כי הילד לא נמצא בארץ ישראל מקור לבכי גדול.

ברל מתאר באופן אידילי  התגלויות ארץ ישראליות. לא בתחום החלום אלא בתחום העבודה וחיי המעשה.

 

האוטופיה והאאוטופיה. אין מקום והמקום הטוב.

אוטופיות  כחלק מספרות המסעות וגילויי הארצות  החדשות.  אוטופיות בנויות מהפשטות  המרפאות חוליים גלויים של החברה. חלומות חברתיים ומשימות מדעיות כמו חיי נצח.

האוטופיה הציונית מורכבת מארץ ישנה  רווייה טקסטים וזיכרונות.

רנסנס של ארץ  שהיתה לחורבה אך מתחתיה מרבצים אוטופיים עשירים. עצם החורבה היא עדות לאפשרויות אוטופיות.  בתיאור  האוטופיה של ארץ ישראל מתערבים טקסטים תנכיים ומשנאיים. פפיסות של שיר השירים, נופי תנ'ך פיסות של חוקים ופולחנים המצביעים על ארץ ממשית הם האוטופיה הגדולה .

החזון  המטורף ביותר : שיוגשם החלום.

הצדיק מקאליסק עולה ארצה ומתאר את הש/הות בה. לא מדובר על  עלייה לרגל כי המבחן הוא מבחן של חיים ולא של טקס מקודש.  המבחן הוא של אורח חיים, של תלם ארוך.

זהו תהליך של לידה מחדש : עיבור, יניקה, תוספת רוח מבחוץ.

הגולה צובעת את האוטופיה על פי מצוקותיה.

רשימות מחובבי ציון בייסודה בוילנה

כיצד יקיימו את שגרת היום בארץ הקודש ? ימנו את  הרב ספקטור אלחנן כמנהל הרכבת. הוא כבר יימצא  פתרונות  למפגש בין הפולחן והחיים.

יש לאסוף את החרוזים קודם ולא לפזרם או לזרוק את הקטעים. רק כשייאספו כולם אפשר יהיה לדעת כיצד לחרוז אותם.

 

מצריים

הבובה של קפקא. הילדה  שאיבדה את בובתה פוגשת בכיכר את קפקא. היא פורצת בבכי על כי הבובה  אבדה. קפקא  טוען כלפיה שלא הלכה לאיבוד אלא  יצאה למסע.  הוא מבטיח לילדה מכתבים מהבובה ומביא לה  כל יום אגרת חדשה.  כשעומדים לאשפז אותו הוא  מביא לילדה בובה אחרת. 'הבובה שבה. היא נראית לך שונה משום  שהשתנתה  במסע.

 

בעיות של מיהות  (נוסח של בן יהודה) או של זהות של קפקא, הילדה, הבובה  המתחלפת.

קפקא ציוני מאוחר  שלא  מימש את חלומו אולי בגלל העובדה שהיה חולה או אולי משום שלא  היה  יכול לרדת מהר  נבו.

גלות מצרים סוריה ועיראק שונות במהותן משאר הגלויות. בתוכן  היה גלום שלטון על ארץ ישראל. גורלה של הארץ ולא רק של העם הושפע מהארצות השכנות שמדי פעם היו פולשות  אליה. שלטונן ועמם חדרו והשתלטו  לא פעם על הארץ.

גלות מצריים

גלות שמקורה פשע כמו של יוסף היורד מצריימה כתחליף לרצח.

מקצב  הגולה  מיוסף הפרעוני ועד בית עבדים.

הגעגוע לקישואי מצריים ואבטיחה. ארץ ללא בצורת וציפייה ותפילה לגשם.

הנדודים אל הר סיני ולארץ המובטחת. נודדים לאן שהוא.לחיפוש תורה לחיפוש ארץ.

העלייה  בחומה של בני אפריים להיכנס לארץ בלי תורה .

השלטון המצרי  בארץ מעורר /שאלות גיאופוליטיות. בן גוריון האמין כי  יש מדיניות  תנ'כית. שעדיין מחייבת. לא לפגוע במעצמות.  להגן על אוטונומיה גם כאשר מנהלים מדיניות.

מותו של המלך המושיע  יאשיהו  בידי קלגסי מצריים מסמל את מותו של המלך המשיח. דמות המשיח הנכחד.

 

במצריים מקימים את מקדש חוניו מקדש אלטרנטיבי לא מקדש  מעט.

במצריים  בני ישראל מקיימים צבא חמוש של חיילים שכירים המגינים על מצריים בפני  הממלכה  הנובית.

מצריים האיסור מהתורה לשוב מצריים.

הרמב'ם מסביר את האיסור בעודו יושב   במצריים.

רבים צריכים להצטדק  על כך שהמרו את החוק.

הם טוענים שהישיבה  ארעית.

הם טוענים כי  החוק מדבר על אי שיבה למצריים באותה  הדרך. בעקבות הנביא  במלכים שנאסר עליו ללכת באותה  הדרך שהגיע. שורש  האיסור לחזור בבית הקברות באותה  דרך.

מותר לחיות במצריים בתנאי שמגיעים אליה  בדרך אחרת.

אחרי הלידה  של העם  ביציאת מצריים אין לשוב  אל החוויה לאחור

הלידה  כיציאה ממצריים יש להיזהר מתנועת חזרה לרחם.

האיסור לשוב לספרד ולגרמניה.

 

בעידן החדש

כיבוש  ארץ ישראל על ידי  המצרים.  בשנות השלושים של המאה התשע עשרה.

התחלות לפרודוקטיביזציה, להשקעה בשירותי קבע, בבניין  תוך התנגדות של  איגוד האמרכלים  מהולנד. שביקשו לשמר  את הארץ כארץ של עלייה לרגל.

בית כנסת החורבה. התחלות חדשות מעוררות משיחיות שקר כמו  בשנות השלושים המאוחרות של המאה  התשע עשרה. משיחיות שקר.

הקאפיטולציות : יהודים ברובם לא חלק  מהארץ למרות שיושבים בה.

גירוש  מהארץ הציונית למצריים. בזמן מלחמת העולם הראשונה.

אירה יאן סיפורה של אמנית, אהבתו של ביאליק וגירושה למצריים. היא ציירת הפרסקו הראשון של ההתיישבות העובדת בתל עדשים . . מציירת את החסר זקן וילד

כשחוזרת ממצריים נודע לה  שכל  הציורים שהטמינה אצל בריל. לימים נמצאו ארבעה ציורים כאלה  ובתוכם ציור טיוטה קטן של זקן וילד. כנראה  הטיוטא של הפרסקו.

בניין המלך דוד וכפר ידידיה תמיכת הון יהודי מצריים  לבניין יישוב ליהודי גרמניה כפר ידידיה על שם פילון האלכסנדרוני.

ב'

הנילוס והבצורת הארץ ישראלית

האר'י שבא ממצריים לצפת. האם הושפע מהנזירות המצרית.

תיאוריה  של ייעוד הגלות , גאולת הניצוצות.

מצריים תחת שלטון אירופה מדגרה של  לוונטיניות. הקמת הקהילה  הלבנטינית  במצריים. יוונים, יהודים, אנגלים, גרמנים וצרפתים.  תעלת סואץ ושלטון מצרי.

לוונטיניות  האם סובלנות ותרבות גבוהה או אלמות זהותית.

ג'אקלין כהנוב

הזדהות סוציאלית עם השכבות הנמוכות וצמיחת ערביות של אינטליגנציה

הוריה של ז'אקלין כהנוב  מארחים את  בורגיבה ובן בלה.

התרבות המקומית: הבד הבריטי, השפה  הצרפתית.  בתי ספר אליאנס.

(תיאור רוני סומק של ביקור  ראש ממשלת ישראל במעברה. התנגשות ציפיות. )

מצריים של זאגלול ומצריים של  נאצר : נעלמה  הלבנטיניות

הורים ובנים לנוכח הלאומנות הערבית.

לוי שטראוס פוגש את ז'אקלין כהנוב. היא מחפשת את העולם הגדול הוא את המקלט מהברבריות שכבשה את מולדתו. הוא מחפש בשבטים הרחוקים  אנתרופולוגיה  שתחליף סוציולוגיה של  עולם  ברברי.

אדי ז'אבס יוצא ממצריים ב1956

שירה מיסטית לחיבור שורשים מחדש.

היהודי הוא הגולה הקלאסי. כהנוב הוא  השב אל ביתו.

תנועת הנוער  של יהודי מצריים הצופים ההופכים לאנשי השומר  הצעיר. יש להתכונן  לרע ביותר. גל ראשון של יציאת מצריים לא בעקבות יציאת מצריים הראשונה. דרך אירופה. התארגנות להגנה  עצמית

היישוב  היהודי בארץ שולח שליחים ליהדות מצריים הקשה.

הגרעין של עין שמר נזרק מעין שמר בגלל עודף הקומוניזם שלו.

הפרשה.

 

החשש מהשמדה שתגיע ממצריים אל עלמיין. אל עלמיין וגילוי השואה

ילדי טהרן מגיעים ממצריים.

הפרשה- ניסיון לחסום את הטילים מגרמניה ?

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *