שלום עליכם מנסה להעניק תוכן, סיפור דרך לדרכים אל הלא ידוע.
המסורת לא מספרת על בית מלא בנות
הסיפור כן
הסיפור תחליף לקודש
ויזל הוא הקודש עצמו
השעון שצלצל שלש עשרה
לכאורה היהודי פועל על פי בשעון , על פי הלוח,
השעון התקלקל הוא פועל באיחור, הוא מצלצל שלש עשרה פעמים : לגבי שלום עליכם הפעמון מביע את הגורל
תחנת ברנוביץ הסיפורים וויכוחים בקהילה
ב1943 כאשר מיכולס שיחק את טוביה לא היתה עדיין מדינת היהודים
כעבור חמישים שנה לא היתה מדינת הסובייטים
אצל מיכולס מי שמנצחת היא הבת המהפכנית
שפרינצה מתאבדת בגלל נסיונה להתחתן עם עשיר
בילקה תופשת בעל עשיר עוברת העירה משום שבעלה פושט את הרגל
לטוביה אין מושג של אהבה רומנטית
מה זה שייך לאהבה שואלת טינה טורנר
צייטל מתחתנת עם חייט מוטל במקום עם השוחט הגס שייעד לה אביה
אין כבר שידוכין
חווקה עם מישהו מן העיירה הבן של הכומר. מתחתנת עם הריאקציה המדברת בשם טולסטוי ומקסים גורקי
הודל נישאת למהפכן
בכנר על הגג פידקה מצטרף למגורשים מן העיירה ועובר ליהודים
להפוך את הקלאסיקה היהודית לליברליות היהודית
יש פירוש ציוני של טוביה כמו במחזה של ברקוביץ הוא ילך לארץ ישראל
הנטייה ההיברידית של התיאטרון היהודי באמריקה – פרבה
מסורת לא רק מתקבלת בירושה היא מומצאת.
מיתוסים קורסים בעקב אירועים היסטוריים
מיתוס ההשכלה הסתיים בשואת היהודים
דוד רוסקיס
הסיפור המשך בעקבות נתק
קטסטרופה אחרונה מוצאת ביטוי בקטסטרופה ראשונה
קשר בין חורבן כתריאלבקה לחורבן הביתה
בקשת פשר, להבין את מעשה האל
טוביה תוהה על פשר המעשים בהם הוא מעורב והשאלה היא לאל.
בסיפור זה נגמר בחוסר מוצא באין אונים טוביה נודד בלי מוצא
בכנר על הגג הוא הופך למהגר סולל דרך
בכנר על הגג בניצחון. הגירוש באנאטבקה מגבש מחדש את המשפחה
לקראת הגירתה.