חילון ראשי פרקים

ישיבת וולוז'ין ננעלה ב1893 בפרסום גדול בעקב מלשינות
ליווה את הדבר גם שמחת בא החדש
הבחורים חשבוח לנסוע לברלין ללמוד מקצועות לא יחודיים לעם היהודי הנדסה ורפואה

שמעון דובנוב ואיטה קאליש דוגמאות לחילון דובנוב פרקתי עול
מעונים על קידוש על שם המדע
משבר אמוני
אמונה ילידת המחשה ולא מחשבה ילידת האמונה
בריחת בנות מהביתמה הניס את האפרוחים מהקן?
הגירה אל מקומות של רעב וסבל
האפרוחים שומרים על קשר עם אמם גם כאשר מאבדים את הקשר עם אביהם
טקס נישואין סתמי
להתיישב בריחוק מן הקהילה היהדית
נגדו של הרב הגדול בנציון לא בא לבית הכנסת
לנוע בין העולמות זה לשבור קשרים עם ההורים לא כן במזרח

אתמולי ספר הזיכרונות של איטה קאליש בת של האדמו'ר מאוטובצק קשורה לאדמו'ר מוורקא
בין הבן שביקש להיות רב מחוזי לבין אביו הקנאי
הבת שלמדה את שעורי אחיה והגיעה למרד
ערגה לעולם הרחב
המחלפות של איטה שצולמו על ידי הצלם הרומנטי
שלוות רוחו של הרבי ממעזריץ' בוארשה לא נעכרה בגלל ערגת בנו לעולם החילוני
גנבת הילדה מבית אביה למען אמה החילונית
הבת הגיעה לבית ספר הארלינגן בדרום גרמניה של יהודיה חילונית שקראה את דובנוב והיתה לציונית העירה את חניכיה לאנגליה וביקרה רבים מהם בארץ.

שלש גישות סוציולוגיות פונקציונליסטית, ( לכל חברה מערכת חיים אחת והיא יוצרת מערכת להעברתה ולתיפקודה) דורקהיים – לדת תפקיד מגבש, יוצר לכידות
גישת הקונפליקט מעמתת, משרתת אינטרסים של כפייה ומניפולציה, מנסה ללבות ולכבות קונפליקטים
מרקס הדת היא אמצעי.
גישה פרשנית גירץ להבין את התופעה הדתית כשלעצמה מעניקה משמעות ופרשנות, מכוונת ומדריכה
מערכת סמלים יוצרת הלכי רוח ומוטיבאציות מספקת תשובות שהמדע לא יכול להעניק מוות, מחלות, רדיפות, דתיות ולאומיותדתות חילוניות פאשיזם, סוציאליזם, קומוניזם, לאומיות, אנרכיזם
דת אזרחית קבע רוסו באמנה החברתית
בחברה אמריקאית מערכת סמלים המציינת את החיים הדמוקרטיים
הצהרת העצמאות אובייקט דתי
יום הזיכרון
דתות חילוניות ודתות מסורתיות
מקור הלגיטימיזציה של הדת החילונית על עקרונות מטאפיזיים ולא על ישויות מטאפיזיות
ייעוד לאומי כמקור לקידמה כמניע להיסטוריה
הארמוניה לאומית בנוסח פאשיסטי
תביעה אפוקליפטית או אסכטולוגית
אמונה בבלעדיות הזמן ההיסטורי וסירוב להכיר בנצח
היסטוריה של הלאום של מלחמת המעמדות בקומוניזם

גלובליזציה הגירת אנשים, מוחות, רעיונות, תקשורת,
ניו אייג' כתופעה דתית
הרחבת מנעד האמונות והבחירה

פולמוס הרעלה
נפילת מעצמת האמונה החילונית הסובייטית

החילוניות המתוארת בתמול שלשום- חילוניות ללא מוצא וללא תשובה

גורמי החילוניות במזרח אירופה
א. שינוי יחסי הכנסיה עם המדינה ועם החילוניות תחום אחרי תחום משתחרר מן הכנסיה הרחבת הפער בין הכנסיה לבין הפוליטיקה
ב. ב. מפגש של היהדות עם החילוניות הנוצרית
ג. הדגשת המתחים שבין הקהילה לבית הכנסת, הרבנים והפילנטרופים יצירת תחום עצמאי לחינוך
ד. פריצה לתחומי חיים חדשים, אוניברסליים מקצועית, שחרור כוחות למידה ויצירה
ה. תשוקה לחיים ארציים המורדים ביסודות הסיגופיים שבדת
ו. תגובה להסתגרות הדת מכל החיובי המצוי מעבר לספירה הדתית המאורגנת
ז. שפע מבחוץ ומשבר מבפנים
ח. עיור ותיעוש המעבר של המונים העירה ולמקצועות חדשים
ט. ניכור הפועלים מהכנסיה שהצדיקה את שעבודם
י. התנגדות סוציאליסטית לשכבות חברתיות הכנסייתיות
יא. הכרזת מלחמת תרבות עם הכנסייה על ידי המדינה הגרמנית
יב. פרשת דרייפוס והכרזת המדינה החילונית הצרפתית.
יג. יצירת שברים חברתיים בחברה שלא טושטשו אלא הודגשו

סדר פסח החגיגי בשנת 1023 טבריה באלטנוילנד: יראת כבוד לנשגב. תפילה חורגת מכבלי הזמן לאנושיות
החילון בגרמניה
1810 דרשה על אבדן יהודי של הורוויץ
הרעיון של הפיכת היהודים לגרמנים יצר קהילה חדשה יהודית פרדוקסלית
השייכות לשני כעולמות למתקדם וליהודי הבן חש בחולייה החלשה
מה שנתפש כהרמוניה מוכחת נתפש על ידי הבנים כצביעות וחוסר הכרעה
חוק שאיפשר להשתייך שלא באמצעות הקהילה למדינה הגביר את תהליך החילון
הוא שאפשר גם את צירת הקהילה הפורשת האורטודוקסית
נטישת בית הכנסת

ההבדל בין החילוניות אירופה לבין ארצות האיסלאם : הנאורות יא התמודדות עם הכנסייה הנוצרית פה העימות הוא כפול נאורות מיובאת
הנאורות קורה עם שעבוד לארצות הקולוניאליסטיות

המודולריות של החילוניות המזרחית
הרב אלישר מוזמן להיות עם משפחה דתית במצרים 1856
הוא מגלה כי לא אוכלים שם כשר ונמלט מן המקום אך הזמנתו היתה דתית.
אנשי עדות המזרח פלורליסטים – האם בלי התנגשויות ?

אליאנס 43.000 תלמידים ב183 בתי ספר
סוכני מודרניזציה למרות שלא חילוניים אוכל כשר , תפילות
ביקורת על המורים שהם יותר חילוניים מאשר ממסד המנהל אותם.

איום על המורים החילוניים אך הסכמה עם הטפותיהם לעליונות התרבות הצרפתית.
ז'אקלין כהנוב חוגגת את הפסח עם חברותיה ללבנט
לא למדנו שום דבר על עצמנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *