בטרם שואה
ניחושים על השואה
ברנר
אחרים אוואקואציה
שנתון חברי 1926
המילה שואה והשואה הקטנה
פינוי יהודי גרמניה ומרכז אירופה 410.000 מתוך 700.000
השואה כתופעה היסטורית
המיסטיקה ל שואה כדרך בריחה מן הלימוד השואה. לימוד השואה בפרטיה כדי לא לחוש אמפטיה וראייה כוללת.
בין רצח עם לבין שואה
תחת השואה הרבה תופעות דומות ולא זהות. הרעבה. שעבוד. רצח של חלקים.
רצח עם כדי להפוך אותו לעבד, ללא תרבות, ללא מוסדות כדי לשעבד אותו מותר להרוג רבים מבני האומה. לא כן לגבי היהודים. קיומם מפריע לאנושות. אמנם מותר וצריך להגלות אותם אך כדי שיפילו את העולם והעולם יפול כפרי בשל בידי מי ששואף לשלטון עולם.
רצח עם כדי ליצור חלל במקום ורווח ברכוש. לא בשואה. גזר הדין שלך כי נולדת.
עדות ונסיון להשמיד ראיות – יהודים.
הניסיון לקחת אחריות על מה שהולך להתרחש. חלק עיוורון אינטלקטואלי. חלק זהירות ואי העמדת האדם בפשיטת רגל.
מות הילדים : ביקשו מהם לגשת לקטוף פרחים כדי להפיק תרופות לגרמנים.
עולם הולך ונסגר.
אי היכולת לראות את האפשרות שההיסטוריה תתאדה למטה היסטוריה. לחוסר יכולת ביטוי כמו שאומר אחד האדמורים : מה זה לעומת קידוש השם של רבי עקיבא והרוגי מלכות?
התיאוריה הפונקציונאלית ותיאורית ההתכוונות אותה תיאוריה
ההתכוונות ההומנית והדחיפה להומניזם
התנגדות אינטלקטואלית – לא מתוך הגנה על היהודי.
ככל נסגר המצור על היהודים ונסגרות האפשרויות מימד ההתנגדות משתנה. מה שנקרא השרידות האישית הופך להיות אקט של התנגדות. עניינים שלא נחשבו התנגדות הופך למעשה של ההתנגדות. כל זמן שמימד החירות גדול יותר ההתנגדות לא תקרא התנגדות. היהודי השורד לא מתכוון להתנגד אלא להישרד אך ברגע מסוים הופך הקיום למרד.
מעשה המרד בקוסוב שבו היודנראט מבקש מהיהודים לברוח כי האקציה מתקרבת. הם נשארים לקבל את פני הבאים . האחד מתמוטט השלשה מקבלים את פני הנאצים.
מולם יודנראטים שנסחפים לברירות הנוראות ומחליטים לשחק את מלאך המוות.
קבוצות של משתפי פעולה עם הנאצים מלשינים. כולל אותו מנהיג ציוני שהציע לשחד את הסתרת השמדת הארמנים והיה משתף פעולה עם הנאצים בגטו וארשה.
התקוממות בנשק : התפישה כי רק כאן ידעו את אמנות הלחימה היהודית כמובן שקר.
יהודים משתתפים בצבאות ולוחמים. התנגדות לפוגרומים. מלחמה נגד אויבים. יש הבדל בין מדינת היהודים בכך כי היהודים כאן הם אובייקט ספיציפי של ההגנה וכי הם יודעים כי יש יהודים בכל העולם.
יהודים משתתפים בפרטיזנים ובמרידות יותר מאשר בעמים אחרים.
30 יחידות פרטיזנים בפולין 21 יחידות עם הרבה פרטיזנים יהודים. יחידות לא יהודיות עם הרבה יהודים נסתרים. 5000 לוחמים 4000 נהרגו. 60 מרידות ביילורוסיה 15000 בליטא 25000 ברחו ליערות כנראה
מאלינות. בריחה. הסתתרות של קוקטיב או משפחות.
הדילמות של ההתנגדות :
הפקרת המשפחה היער עם המשפחות
אחריות קולקטיביות : ויטנברג בווילנה, 1540 יהודים נרצחו בדולהינוב כשהנאצים תבעו את חזרתם של שני בורחים לפארטיזאנים.
ההתנגדות בתחום הקהילתי הזנת יהודים בוורשה מהג'וינט מוברח כסף ואמצעים לעתים למרידה, לעתים לאוכל, לעתים לתרבות ותיעוד. האכיל 260.000
התנגדות מתחילה באקט אינטימי ועוברת בחזרה אל האקט הזה
הגיבורים האמיתיים בעלי המשפחה שניסו להצילך את ילדיהם
פגישה עם אמא וחיבוק עם אמא שכבר לא היתה נראית כאמא.
האב מקפיד שבנו ישאיר לעצמו אוכל
האמירה המכחישה קיום ילדים כדי להציל אותם.
לחם לאח שהופך מלא כינים וזורקת אותו השאר מתנפלים על הלחם והיא פורצת בבכי.
לידה בחדר נשים שירה פולנית בעוד מתרחשת הלידה.
חסידי אומות העולם. זו התופרת שמלה ונותנת כוס חלב
תרבות
להציל את ספריית שלום עליכם
לברר אם יש ספר מתאים.
לקיים הצגה, שיעורים, שירה
קונצרט אך לברר אם אין זה קונצרט בבית קברות
התנגדות תרבותית הדלקת חנוכיה באושביץ
לרשום מה קורה
המערה של לונק
השיר על העם היהודי
להיאבק על הזיכרון
דברי הימים ואיוב בשיתוף פעולה יהודה באור
לא להתנזר מאיכה ושיר השירים
מסקנות
התנגדות היא ניסיון אינטלקטואלי ואינטימי. גם ניסיון להבין גם ניסיון לפעול בהתאם להבנה באופן שאינו משותק. שורדת שואה כתבה את זיכרונותיה בכתב מסולסל שהביאה עמה לפני השואה בימי הבורגנות הבטוחה. היא מספרת כי בתה חלתה בסרטן ואז חשה כי במחלתה נראית השואה כבר מגומדת… ההווה וכאביו מסיט את הזיכרון. חובת הזיכרון היא לטלטל אותך משיווי משקל ואל לחוש שיכור מידיעה של אבק של מה שהיה אלא ניסיון לחדד את אחריותך לעתיד כי הכל נרשם הכל מוטל על המאזניים. הדברים לא רק מתרחשים הם נרשמים מוסרית בספר ההוא העליון.
שלשה סיפורי דגניה
הבן הראשון של דגניה : יש לאן ללכת
דגניה מתכוננת לבא השואה חלום הלילה האחרון
בנדין : את צריכה לחזור כדי שידעו מה קרה כאן.