חומה ומגדל- ראשי פרקים

שער הגולן חומה ומגדל
השיטה. המסורת של בנייה מעץ. המאורעות במשך ארבע שנים אוכלוסיה היהודית הוכפלה
חיפוש אחרי שיטה בעקבות כשלונות. תל עמל נסוגה חזרה לבית אלפא. מדוע יש חומה. גדר מסביב בטווח רימוני תבערה. כמה צריפים מגדל רב קומתי ובו מקומות דיור. פרוז'קטור ומנוע להפקת חשמל. אדמות עמק הירדן. ההתיישבות בעמק תוך כדי וויתורים הדדיים. לכן מתח גבוה בין הקיבוציחם בשאלות אדמה. אדמותת צמח מחולקים בידי הבריטים לאנשי צמח. מתחילים לקנות רצועות רצועות. כל חלקה צריך לקנות כדי להשלים את התמונה. במקרה של צמח חלק מהאדמות מצריות, חלק של בעלים שונים ומגוונים. עין הקורא הוסיף קצת כסף לשם רכישת אדמה של ערבי חולה אנוש מפחד שימות ויצטרכו לנהל משא ומתן עם 11 יורשים. אנשי עין הקורא באים לבית זרע שכבר היתה ונכבשה על ידי השומר. קרן ארלוזורוב הוקמה אחרי רצח ארלוזורוב. פועלים תרמו לה וגם כסף שהגיע בדרכים שונות מגרמניה. יום אחד יצאו כל האוכלוסיה של העמק להשתתף בעלייה על הקרקע של מסדה ושער הגולן. אז כבר ידעו כי תכנית פיל באוויר ויכול להיות שיחלקו את הארץ היה חשוב לממש את הבעלות על הקרקע שנרכשה ולתת גם מקום למתיישבים בפוטנציה שחיכו לשווא למקום ההתיישבות. בשלב הזה חומה ומגדל היה מפעל משותף של הבריטים והיהודים. כבר היה חוק למניעת ניצול של אריסים וחובה להעניק להם אדמה אלטרנטיבית אך רוב האדמה בעמק היתה בלתי מעובדת. היו לחצים משפטיים נגד הענקת אדמה ליהודים. לכן האדמה נקנתה על ידי היהודים מערבים שרק אחזו בה כמה שנים. נולדו תאומים בעמק אחרי וויכוח פנימי האם עוד פעם לא לקחת את האדמות למשקים הוותיקים.
חומה ומגדל שיטה צפופה של מגורים בעיות קשות כדי לשמור על חיי היחיד. פרימוסים למכביר אך תמיד חיי תרבות ולימוד, ספרייה, וחדר תרבות. הקושי הרס החומה כדי להתחיל לבנות יצר נוסטלגיה מיידית.מאורע מכונן שיצר תחושה של עולם שהתחיל. ימי בריאה הנותנים תקווה לאחרית הימים.
ב1939 נגמרה השיטה: הבריטים הודיעו כי הם צריכים לאשר כל עלייה על הקרקע. אז החלה השיטה להיות שיטה נגד הבריטים. דן ודפנה היו היישובים האחרונים בשיטה הקלאסית. לאחר עלייתם על הקרקע החלו להקים את חומה ומגדל בלילות כדי שהבריטים יעמדו בפני עובדה.
נדמה כי הנקודה האחרונה שהוקמה בשיטה שלן חומה ומגדל היתה קיבוץ האון אחרי קום המדינה. מכיוון שהיה זה בשטח המפורז ועל יד הקיבוץ היה כפר ערבי סמרה. העלו את החומה והמגדל על סירות ועלו על הקרקע מן הים . רק ב1951 בעקב תקריות גבול הוחלפו אדמות. נוקייב היתה תחת שילטון סוריה כמו חמת גדר וסמרה גורשה אל מעבר לגבול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *