תל אביב טיוטה לסיור

סיור בתל אביב

סוס טרויאני או כדים ביפו
עיר נצורה

1799 פלישה של נפוליאון בדרכו לעכו.
יפו נהרסה. רבים חלו ונטבחו על ידי צבא נפוליאון. תל גיבורים ? ארמון של רעמסס השני יציאת מצרים. מצרים נמצאת גם פה. גם המצרים יכולים לצאת ממצרים. הוא כרת ברית עם החיתים ותקופתו היתה תקופה של הצלחה. כיצד רואים את התקופה אנשים מציוויליזציות שונות.

העיר יפו במסורת נוסדה על ידי יפת בנו של נוח. יפו : השער אל העולם האירופי.

אגדת אנדרומידה : קסיופיאה (על שמה מערכת הכוכבים) מלכת יפו השתחצה. בנות התהום הלשינו לפוסידון מלך הים וזה שלח להחריב את יפו במפלצת. מלך יפו החליט להקריב את אנדרומידה למפלצת. אך זו ניצלה ברגע האחרון על ידי פרסאוס שזה עתה השמיד את מדוזה ובא רכוב על סוסו הפלאי העף.

1799 כיבוש העיר על ידי נפוליאון. שחיטת 1800 אזרחים ביפו על ידי הצבא הצרפתי שהקרב על העיר עלה לו בקרבנות רבים. נפוליאון שהעיד על השחיטה לא מנע אותם.

טבח בשלושת אלפים שנכנעו במבצר של יפו אחרי היום הראון של המערכה. נפוליאון לא רצה לקחת אותם כשבויים אל מערכתו הבאה בעכו. רק 800 שהצטרפו אל צבאו ניצלו.
מגפת החולירע פקדה את צבאו. נפוליאון ביקר אצל החולים. הרעיל את חייליו החולים.מתוך 13000 חיילים שיצאו לקרב 1200 מתו קרבות 1000 מתו במחלות ו2300 נפצעו.

1807 – 1818 מוחמד אגא אל שאמי מותצרף מושל מחוז יפו המסגד על שמו מחמודיה. בזמנו נטעו הרבה פרדסים בסביבת העיר.
אבו נבוט. ממלוכ. עבד של לבן של ג'יזר פחה מושל עכו סיבילים לעוברי אורח ליד שער העיר קשור בקשרי מלחמה עם אבו גוש נגד אויבים בתוך הארץ כבש כפר ערבי שהרג בכל יושביו. קשר עם הליידי סטנהופ אשה אנגליה יוצרת את הסאלון האוריינטלי בלבנון. היא הבטיחה לשלטון בטורקיה כי תמצא אוצר באשקלון. השולטאן ביקש מאבו נבוט לבא עמה לאשקלון ולמצוא את האוצרות שהבטיחה. היא נכשלה אך ערכה את החפירה הארכיאולוגית הראשונה. את האבנים הביא אבו נבוט ליפו.
אבו נבוט ברח למצריים אחרי שהמושל עבדאללה של עכו יצא נגדו למלחמה כשחש שהוא עומד למרוד בו. אבו נבוט יצא כמושל לסאלוניקי מחמוד אגא. לא ברור אם שם נקרא אבו נבוט.

הכניסה היחידה לעיר עד 1869 על ידו בתי הקפה ושולחנות החלפנים.

אלתר לוריא נצר של האר'י תכשיטן וצורף נשא לאשה את חנה לבית שלוש. אהרון אחיה איש מרכזזי בממסד הספרדי בארץ מומחה לעותומניה ואיש אמיד ביותר.

קרב נורא דווח על ידי יוספוס פלאביוס בין היהודים לרומאים וסערה גדולה שהרסה רבות מהסירות במקום.
הוקם מגדל השעון כמו במקומות שונים באימפריה לכבודו של הסולטאן עבד אל חמיד זה מסביב לחפיר של העיר יפו. כיכר חדשה. בית הסוהר המשטרה. מקום המבצר השלטוני והשעון. הוקם ביוזמת דוד מויאל מוריץ שיינברג ואלתר מושלי. שלושים שנה לשלטון עבדול חמיד (ושנתיים לפני שהיתה מהפכה בטורקיה) א סריה תוכנן על ידי ברוך פפרמייסטר מראשון לציון הסאראיה אחרי מלחמת העולם הראשונה מקום פעילות של היישוב הערבי ביפו.1906

תל גיבורים קמה כתוצאה של הקרב בין אנשי דאהר אל עמר ששלט על כל הארץ בזמן מלחמות הרוסים עם העותמאנים. כאשר הם התפנו הגיע ארצה צבא של עותמאנים בפיקודו של אבו אל דהב. הוא ערך מצור על העיר וכשזו נכנעה הוא רצח 1200 גולגלות שנערמו בגבעה שנקראה תל אל רוס, גבעת הראשים אחר כך נקראה גבעת הראשים תל אל רוס, תל גיבורים. יפו נכבשה אך או דהב מת כעבור כמה ימים.

פניה מטמן כהן (ברומר) 1874. בת ביאליסטוק מהציונים האורטודוקסים במקום. למדה בשוויץ ואודיסה. הקימה את גן הילדים הראשון באודיסה ואחר כך השתתפה בהקמת בית ספר עברי במקום. נישאה למטמן כהן ועלתה ארצה. היתה עמו כמורה בבתי הספר אותם הקים . שטפה רצפות בגימנסיה השכורה. פעילה בתנועה לשחרור האשה ולזכויות הנשים בארץ. פעילה בחוגי שחרור הנשים. היתה שחקנית בתיאטרון שהקים חיים הררי. כתבה ספר בהוראת החשבון.
יהודה נולד בפודוליה שבאוקראינה ב1869 ממשפחה של רבנים. הוסמך לרבנות. למד באופן פרטי לימודים חילוניים. ממקורביו של שמואל מוהליבר . היה חבר בבני משה של אחד העם. לימד בבסרביה לימודים ציוניים . ב897 עבר לאודיסה ולמד לימודי טבע באוניברסיטה של אודיסה. נענה לתביעת בוגרשוב ומוסינזון להקים בית ספר בראשון לציון . לימד בהוראה עברית. הנהיג את תהלוכת הלפידים בחנוכה. וטיולי תלמידים. ביקש ליצור תכנית לטרום גימנסיה. התנגד לתכנית אוגנדה. ייסד מקהלה. ביקש להקים פרוגמנסיה. התכנית לא נתקבלה ועל כן החליט ליישמה ביפו. בתחילה היו בגימנסיה 17 תלמידים. הוא לימד עם אשתו שגם היתה השמשית של בית הספר. עם המהפכה העותמאנית רשם את הגימנסיה כאגודה עותמאנית. אחרי מתן הקונסטיטוציה. יצר מועדון אחדות לאחד את כל העדות ייסד לימודי מדע וגננות. חובבי במה, אגודת טבע. היה למנהל של גימנסיה רחביה עד שהגיע שלמה שילר. ביקש לבנות שכונת גנים עיר גנים על פי המודל הבריטי. בגללל מלחמת העולם העבודה הופסקה. כשבוגרשוב ומוסינזון הוגלו מן הארץ נשאר לבדו עם הגימנסיה. אחרי המלחמה השתתף ונתן את השם לעיר רמת גן. שיתף פעולה עם יעקב סלע. היה חבר בגדוד מגיני השפה.

ספרי בוטניקה, אנטומיה מאמרים בהיגיינה של העברים. נפטר 1939 .
יהודה מטמן כהן ופאני יצר פדגוגי הביא אותם לראשון לציון. שם ניהלו בית ספר . הוא היה מורה לכימיה היא פדגוגית. לא נתנו להם להקים גימנסיה בראשון לציון ועל כן הקימו ביפו ליד הסראיה. ראשית החינוך העברי בעיר. הוקמם ב1905 ואחר כך העבר לאחוזת בית.
בת אחת שלהם נקראה עבריתיה (גלצקי) והשנייה טבענה
מרכז רוחני בארץ. מה שמודד את עוצמת המפעל ולפעמים בא להחליפו. הדירה כאן היתה מושכרת.

1906 מקימים בכל האימפריה מגדלי שעונים לכבוד 30 שנה לעבדול חמיד הסולטן העותמאני שהופל כעבור שנתיים במהפכה החוקתית שפתחה את הסכסוך הערבי ישראלי… חמידיה משפחת הסולטן בעלת אדמות הג'יפטליק. אחד מהם מוקם ביפו על ידי השענים שיינברג ואלתר מושלי. היוזם מויאל. בכיכר שהוקמה בחפיר של יפו.
הסראיה המוסד הראשי הוקם על ידי איש ראשון לציון פפרמייסטר. סאכנת דאולה מקום משכן
הממשלה. מכאן הפגיזו את העיר תל אביב אנשי הלח'י פיצצו את המקום. משאית עם חומרי נפץ.

גן הפסגה מעוצב כמדרש על סמטאות יפו. המבוך והדרך כשתי אפשרויות לראיית העולם. הסמטאות של העיר העתיקה והרחובות של האוטופיה. מי שתכנן את הגן אביו של דני קרוון : העיר הלבנה. האב משחר לשורשים התרבותיות הבן לקווים של התקווה. במרכזו פסל האמונה של דניאל כפרי. אבני רעמסס והסתירה ביניהם. בפסל: עקידת יצחק, חלום יעקב וכיבוש יריחו בכוח חצוצרות המאמינים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *