גבעת חיים אור גנוז ראשי פרקים

א.

אור הגנוז
אור הגנוז של החסידות מרטין בובר
מעמד הסיפור של החסידות דרשות, כתובים
ביקורת סיפורי הווי והשמצה
הסיפור החסידי המתחבר לסיפורי מוסר קודמים
מצווה כמעוררת סיפורים
לא בעבים מעל
הזיכרון הרצוני והזיכרון הבלתי רצוני של וולטר בנימין
הספרים הנשרפים במלחמת העצמאות
סיפור זוגיות המתמשך והנקטע
מחדשנות היסטורית לכניעה היסטורית
הפרדס של יהושע כבשנה
המחקר הראשון על התלושים ומקורו בתגליות עין גב.
רקע היסטורי : מי יכתוב לנו את הסיפור. מבקשים סיפור שגיבורו שונה
מחדשנות היסטורית לכניעה להיסטוריה
המיתוס ההיסטורי
המיתוס המניפולטיבי והסיפור
לגרש את מספר הסיפורים ולהמציא סיפורים שינהלו את החברה.
המיתוס היווני : השותק , הגיבור הטרגי , המשמעות בשתיקה
טרומפלדור והמיתוס ההיסטורי: האם אמר טוב למות בעד ארצנו ?
שניאורסון מבקש לטרוק את הדלת 1934
מדוע לא התקבלה טריקת דלתו.
1960 קריאת שניאורסון מתפוצצת על רקע האקוסטיקה של הפרשה של לבון
אפוקליפסה ואוטופיה בגרסת הילדות בקיבוץ.
מרדכי קצאפ האם היה או לא היה : מעמד הסיפור ההיסטורי.

ב.
אבות ובנים של טורגנייב: הניסיון של פענוח היסטורי על ידי דינמיקה של חלופת הדורות
בהיסטוריה של המהפכה הרוסית הדור הליברלי, הדור הניהיליסטי, בין הס.ר ל ס.ד. הצדקה או שלילה של הטרור.
משפחת וילבושביץ
התאבדויות במשפחה
מקור המשפחה וילבואה או וילבוש
האם הרדיקלית והאבא החרד. סירוב להורדת הצמה יחד עם ריבוי הילדים.
מה שמותר לו מותר לי
הספרייה הלאומית וההתאבדות
הפלות
בין משה למניה
קידמה ופרימיטיביות
מניה המהפכנית הולכת לכפר, עובדת בית חרושת מניה וגרשוני
בית סוהר ועלילות זובאטוב
על סף התאבדות ומסע ראשון לארץ.
הטיול בארץ והרצון לארגן התיישבות סוציאליסטית

ג.אבות ובנים

קדוש ההיסטוריונים מארק בלוך והאנל כדי לגלות גיבורים אחרים
ההיסטוריה מעניינת מאלכסנדר דיומא.
אם אשכחך ירושלים סיפור עלייה אחרי מהפכנות , ארגנטינה
זאב לוינסון השליח הראשון לא יכול לכתוב את ההיסטוריה
יהודה ארז אורז מסמכים
אביבה שץ : הולכים קדימה וכותבים זיכרונות. הפרידות זכורות היטב.
מה שאבד לי קנייני לעד.
כופר היישוב – מה הבאת מהבית
יש לו אם והוא יתום- שלונסקי
ריבת סלוצקין
פרידה מן הבית בעליות שונות
א. ברקר וגורדון
יצחק בן יעקב
הנתק והחיבור הממשי עם המשפחה חצר מקארוב.
עליית המשפחה. הכניסה לחדר המשפחה.
מדוע הפרידה מההורים סיפור מפתח
העלייה השנייה והשלישית וסיפורי המפתח של הפרידה.
העלייה החמישית עזרא קלופפר ואמו
סיפור שתי הבובות של מרים זינגר

ד.

אביבה שץ : אני הולכת קדימה מפחד להפוך לנציב מלח ועל כן החוויות שלי נותרו בהירות ומנותקות זו מזו. מחפשת דרך לכתוב אותן.
מהו היסוד ההופך עניין היסטורי: תחושת השינוי והנתק והרצון להתחבר מחדש.
ההאזנה לנתק.
יהודה שרת שומע את קול בכייה של אמא במעיין חרוד.
סוציאלדמוקרטים לא מתגעגעים י.ח. ברנר
וברל כצנלסון חבר את השבת הראשונה בארץ ישראל.
השמשיה
המכתב והקולקטיביזציה של המכתבים
חיים בן אשר : אבא אמר מי שאין לו ילדים לא יכול לשפוט
נ טישה מתוך אהבה

ה.
גטה נישואין מתוך בחירה
אורח חייה של האצולה העוברים לחיי הדמוקרטיה
הוויתור על הנישואין של החברה המהפכנית
ביקורת המשפחה של אנגלס
ראשית הכתיבה הפמיניסטית חמדה בן יהודה
תמימה פוחאצ'בסקי
אובדן השידוך – יהושע כבשנה ושרה מלכין
סוחובולסקי צבי והאחות רבקה
אהבה נוסח דגניה
חיותה ויוסף
המרירות הנשית
חנה מייזל ואחותה המתאבדת אלכסנדר הרועה

שרה אהרונסון
רבקה שרתוק
אנה מן הגליל
כלניות ברובה
שיחות פושקין
אני חורש ישר לאהובתי
ראובן קריביצקי וחבורת האחים- שושנה איזנשטאט
כנרת כנרת

החתונות הראשונות
משפחת ברץ
משפחת נח ורחל סלוצקי
משפחת בצר

אליהו רבקה דב ועדה
וויכוח על חתונה עם משה שרתוק

ביתניה עילית והמשפחה החופשית
מרדכי שנהבי, יהושע ברנשטטר ורחל קטינקא
חתונה בקבוצת אחווה רבקה וחיים חרמוני
תיאור טו בשבט של חתונת פסיה ומתתיהו

חתונת מאיר יערי ואנדה
שדה אליהו צורפים טבעות נישואין
לביא וויתור על הקניין הפרטי של הטבעת

הצדק של בית הקברות

השינוי בטיפול בילדים טיפת חלב.
השינוי בגישה לילדים כילדים עובדים 1870 – 1930
הילד הלומד : הילד של הפנאי או של העבודה
השינוי
הילד העובד בחקלאות ושירות בבית לעומת הילד המתועש

גדעון הסיפור על הבן הראשון של דגניה
הגדעונים
רחל על הבנים הראשונים של דגניה
מכתביו של גדעון
הקמת בתי הילדים הראשונים
זאב דור סיני האב הראשון בתל יוסף
וויכוח על הלינה של הילדה במיטה
בצלאל אמיר וראובן צינדר

בית הילדים כרפובליקת הילדים
בית הילדים כמשחק תמידי
האוטופיה והיתמות.
הפסיכולוגיה של הילד
האם התאמה בין הפסיכולוגיה לסוציולוגיה וההיסטוריה
התחנות והוויכוח התיאולוגיה לשמירת המתח או ההתאמה
הקיבוץ : חברה ראשונה המאמצת את מרות הפסיכולוגיה.
הפסיכולוגיה המעצבת אדם חדש : בעין גב במים קרים ובמזרון קשה.
האבל על מות בית המשפחה
המטפלת וההורים. אבא של קפקא.
הפנמת הביקורת של ההורים בעיצוב החינוך המשותף.
ברנר הפרזה והבוסר : בחינוך הילדים.
בעת המעבר על מה להסתמך ?
כניסת הפסיכולוגיה למערכת החינוך בצד הרפואה
אנא פרויד ומלני קליין- המרכז של גיל הילדות המוקדם וגיל החביון
חבורת הילדים במרכז הטבע, המלחמה ,או הקשר עם ההורים והעבודה.
מתנדבת נוסעת לויטנאם
שמואל גולן נוסע לטיפול פסיכואנליטי
בין מארקס לבין פרויד
ברונו בטלהיים : ביטול עריצות אדיפאלית
מה התוצאות בקיבוץ?
דוקטור ספוק והחינוך הקיבוצי.

אוגניקה
רעיון הדרוויניזם החברתי גלבטון קרוב של דרווין ב1863
פלישת רעיון שיבוח הגזע
האדם כפי שהוא לא מתקבל על הדעת
באמצעות החינוך : האדם החדש
באמצעות התערבות רפואית
בן העני ובן הגאון יהיו כמוהם
אוגניקה בארצות הברית 62000 עקורים
הקשר בין נאציזם ואוגניקה אמריקאית
הקשר עם רוקפלר, קרן קרנגי וחקירות גרמניות

אוגניקה של השמאל סידני ווב
קיינס
צ'רצ'יל
הסוציאלדמוקרטים בשוודיה והלאפים
הקשר בין אוגניקה חינוכית והפסיכולוגיה בארץ ברכיהו
טבנקין ואבק אדם בשואה
יערי והכשרות לאירופה
עדות המזרח ואוגניקה
השמרנות כביטוי לשימור ואי אבחנה לעני
החלוץ ובית יעקב
הישיבה המוסרניקית

אברהם בלבן ואחרים : לא שוחררנו מן המילכוד
ע. אלי ומדרש הקרפדים
הארוטיקה סוד הקשר החברתי והאחריות
הארוטיקה מה שמוציא מן המערכת
רבי טרפון נציג המחלקה שיהיה שקט

בטבע – מרד נגד מוסכמות
ע. הלל משורר בני הקיבוץ
ספרות העיזבון – בני הקיבוץ לא רק אמני העשייה אלא מחפשי דרך
ממשיכי לבטי הוותיקים.
מאיר אריאל דור לאחר מכן.

אוגניקה חינוכית דיואי לפעול על הסביבה

ברל כצנלסון שרה ולאה
רחל המשוררת

הטבע
גיוס הנוף לצרכים של התגלות :
הר נבו והר כרמל
הירדן מימיו שוצפים
ידיעת מולדת
המכתב ולהיות בטבע
גורדון הטבע והעיר
אקולוגיה
דני קרוון והתפאורה לכנרת כנרת.
אלתרמן על הכינרת
הנוף כאתוס
יוסף זלצמן מראה את האלפים העבריים.
ריקוד על הר חיטין
חוט ברזל
אדמה האם תהיי לנו
האדמה לפי ברנר. מול הרומנטיקה.
פרופסור אייג והמהפכה
הטיול והעבודה.
מהגן הצרפתי לגן הגרוטאות

ארכיטקטורה
שותפות בין אדריכלים, מתיישבים ומוסדות
הבניין הזמני והמורפולוגיה הקיבוצית

הכינור והאמנות

המהפכה

המשימתיות
החולה, אלונים, סער
תרבות הסוד
האגרוף והבועה

המסורת והקיבוץ

היחד הקיבוצי
יצחק קצנלסון

סיפורי בדים
רחל המשוררת
שואה בארץ ישראל
אבא קובנר- חנה סנש
עסקי מהפכה
פילוג
השומר הצעיר
הערבה והנגב
שדמות
הקיבוץ העירוני
מנחם פוזננסקי ובנימין גלעד
שלום עליכם
הסוד והשפעתו

כפר הרואה

חברי קבוצת שח'ל על שם מנהיג התנועה לנדאו שמת צעיר
בעיית תנועת נוער מגשימה ודתית
הגיל הזקן והגיל הצעיר 'אל תשמע בני מוסר אב כי מוסר אב קו לקו'
תפישת המסורת : 'רק מה ששורד עובר מדור לדור'
מהפכות פונדמנטליסטיות : העבר העריץ מפתחו בידינו.
האם תתכן תנועת נוער דתית ? סמכות של בעלי תורה
החדש אסור מן התורה
כיצד שוברים את סמכות הגבאים ואנשי הכסף ומקימים תנועת נוער
בית ספר תחכמוני שבירת החדר
בין דוקטור רב לבין סירוב לידע
המהפכה החינוכית בזמן שליטת הגרמנים על פולין
בית היתומים של להמן
בית הספר האורטודוכסי של הרב קרליבך
הרבי מגור מאמין בנוער
המרד של תנועת הנוער הדתית של המזרחי
מפגש בין אורטודוכסיה לאורטודוכסיה פולמוסית
המפגש בין החילוניות והדתיות בחובבי ציון
התרבות כנושא של פולמוס
מסע הרבנים ובניין בית המקדש
החזרה בתשובה של ציונים הלל צייטלין, נתן בירנבאום
החילוניות כדיאטה הכרחית להקמת הדת.
פולחן האל המסתתר יוצר תהום
האל שבור כנפיים
הדיאלקטיקה הדתית : האם תתכן דת פוזיטיביסטית ?
ראשית הישיבה של בני עקיבא : בין חסידות למתנגדות
שני תלמידים של מרכז הרב : משה נריה וצוקרמן
המחלוקת . צריך ללמד את הבנים מלאכה : בגרות
צריך ללמד את הבנים לבעוט בזעיר בורגנות האנטי חלוצית.

צבי משה נריה אם משכילה אב חרד
צבר בלי קוצים
תנועת הגשמה התנגדות ראשי הממסד
שלוש עשרה בנים הולכים ללמוד בישיבה חדשה
תנ'ך , סדר זרעים, הרב קוק.
אברהם צוקרמן בן נברהדוק

הרב אלפרדו פצ'יפיצ'י המורה של אנצו סרני האיש המשפיע על יהדות איטליה.
אבא על פצ'יפיצ'י יהדות אינטגראלית
יהדות פוסט אמנציפציונית
משפיע על הנוער היהודי באיטליה לדבר עברית מצווה נגד סילופי תרגום
אנצו : אנטי קלריקליות אך זהו עניין שיכול למתן את התרבות בחברה היהודית שתקום
בין פצ'יפיצ'י לבין הציונות הי/שנה. הציונות היא בשבילנו ולא בשביל מסכני העם היהודי היה מאנשי ברית שלום סרני עומד מול המפגינים נגד שמואל הוגו ברגמן.
איש שחזר בתשובה
תלמיד מוסוליני לא היה יכול להתעלם
עלה ארצה התיישב בירושלים. מתח בינו לבין אנצו בגלל שאנצו לא חזר בתשובה
האיטלקים שלא הלכו בדרכו של פצ'יפיצ'י תבעו שבגבעת ברנר יהיה כשר.

פסח בר אדון תנועת המוסר – הבדוי הרועה
רועה
מוביל מעפילים
דורותי קאהן
סוסים מספרים
דורון מרחביה אמן
פגישה עם אלוהים בתוך השואה של היהודים אלוהים בוכה.
הארכיאולוג של בית שערים ובית ירח ומערת המטמון בים המלח.
יחס בן גוריון לחפירות : שורשים כן מסורת של תבוסה לא.

שנה ב'

התקווה היא בשניים : שבתאי בארי ורות
למצוא ערוץ חדש ללימוד.
ערוצי מדעי החברה מצאו גיבורים חדשים
הגיבורים החדשים ואנטי גיבורים
לצרף עוד לסיפור האתגר הגדול
לחפש את דבר השתיקה.
התפילה של חנה הנביאה הופכת לדגם ההלכתי של התפילה. מה היא אמרה שם ? מלמלה, דוד מכרכר מאחרי הארון אך כותב את תהילים.
האם נוכל לגלות את השתי והערב, את הבטנה, את הצד השני של הריקמה
קריסטבה: הנשים מבטאות את הכאוס שלפני הדיבור . את המצע לדיבור הגברים עוסקים בסמלים. בדיבור.
התנגדות לקריסטבה : את מנציחה את הדיכוי. גם לגברים יש כאוס.
אנו מחפשים את הקול השני.

אבא קובנר כמה שירים.
שיר הדיאלוג המאוחר
אחרי שנעלמים השקרים והשיגרה לא המוות מבצבץ אלא הקשר, האהבה. 4
החירות בפרידה בניתוק אך גם בחיבור5
לא פרקים מפלסטיק שלא חיים כי לא יודעים למות.
המילים כגשרים וכמחסום אווירי.6
עגלים נולדים עוורים יהודים מתים אחרי שראו את דיוקנו של העולם.7
סופנו להפסיד
הופעת הנכד.
הטעות מעבר לחוקיות. זוהי האנושות
גם הנוף משדר פגישות אקראיות המעוררות גילוי.
לבא אטל מקום העדרנו
מה חסר בדיאלוג ? שלא אקיץ בודד וזר.

לאופרדי

המשורר האיטלקי החי במהומה הגדולה במאה התשע עשרה.
אין אפשרות ליצירת רצף תרבותי כי הוא לא קיים.
לאופרדי : האופנה והמוות : ההיסטוריה כתולדות הנפילה והשיכחה. המוות הוא הזכור.
קופרניקוס השמש רוצה להיות במרכז : נמאס לה להסתובב מסביב לאדם.
התרבות המודרנית – שפת הדפוס והפצת התרבות כל דור בטכניקת קשר חדשה.

בין ההמון ליחיד
לעומת לאופרדי לתהליכים יש כיוון. יש מה להכריע. נקראת על ידי ההיסטוריה. השקפת עולם.
כיצד הכרתי את דבורה שכנר : אוויטה.

דרכה של דבורה שכנר : האמא חניכת תנועה הבראיסטית שנקלעת לבואנוס איירס האידישיסטית. אבא איש התעשייה של הטקסטיל בה שלטו יהודי השמאל.
סרטן והתאבדות
נסיעה למושבות הבארון וחתונה עם הקריאולית ההופכת לממיטה
דבורה שכנר נערה פוליטית ארץ ישראל כפי שנראית מ1952
תיאור ארץ ישראל בראשית המדינה ממכון למדריכי חו'ל
ראייה של החיוב ומה שפוחדים שיישבר : כתבי על הנוף אחר כך תביני ותסבירי נכון. יחיאל הררי
סגפנות ופיכחון. המפעל שהוא במרכז. האתוס המיני.

קין והבל הקניין וההבל.
קין כגולה הראשון. הליכה ככפרה. דם הבל נתפזר בכל מקום ותפקידו של קין ללקט אותו.
הרוצח הראשון הולך עד שבונה עיר. הוא העיר משוללת החסד. יש ללכת מסביבה. ממנה.
העיר של האדם השטן והעיר של אלוהים – אוגוסטינוס. מן העיר החוטאת אל העיר האינטגראטיבית. גירוש מן העיר המצורעים והיהודים. גירוש מהמדינה כגירוש מן העיר.

מן הגירוש אל הכליאה בתוך העיר : הגיטו ובתי הסוהר.
המקוללים המודרנים גלות מרצון. בני הציויליזציה האלטרנטיבית.

ההליכה ככפרה (עבר) הכפרה מה שאינו ניתן להסרה וטיהור ויש לכסות כמו את התיבה של נח. נוגעת למעשה שנעשה בעבר ההליכה כטהרה (הווה) ההליכה כגאולה (עתיד) פדיה

בין האתוס המתפזר של נפילה משם אפשר רק לקום באופן פתאומי (הרמ'ק) לבין אתוס של איסוף תיקון, בינוי מחדש (האר'י)
הראשון מביא את כל המקורות, מכנס אותם עורכם לספרייה השני מארגן אותם בבחירה דוחה חלק מן המקורות.

האחד ההיסטוריה מובילה אל סופה אחרי הסוף תגיע העת המשיחית. השנייה אוגרת כוחות לעתיד.

ההליכה האנכית אקסטזה אל העולמות העליונים תפילה מדיטציה
עבודה בחולין במישור האופקי החברה
ועבודה אל מול תהום הרשע (ירידת הצדיק) מן השבתאות של המשיח הירד לגאול את הקליפות ועד ירידת הצדיק לסטרא אחרא

מסקנות אסקטיות של חסידים ראשונים מול תפישת הבעש'ט

התקווה היא בשניים
הקול הנשי והקול הגברי
הקול הנסתר כמניפולציה וכשטח מת
מה תפקיד העלאת קולות נרדמים : ההיסטוריה של הילדות, של המדוכאים פרנץ פאנון, אוריינטאליזם של אדוארד סעיד.
של היחסים ההומוסקסואלים בתקופה החלוצית
הגירוש של המוות מהחיים הציבוריים יחד עם הגירוש של חולי הנפש
השיבה של המוות לזירה הציבורית דרך הקולנוע
האובליסק כמסתיר את מקום הגיליוטינה
האריה המסתיר את אימת הפוגרומים וכו'

הקולות הנסתרים של ההיסטוריה והגישה העקיפה אליהם.
הגישה הנוסטלגית מול הגישה הביקורתית
השפה של הכורה והשפה הגלויה של הסמלים
בעיית השפה של הגברים והנשים
הנסיון שלנו לחשוף שפה אחרת
התופרת והאורגת טלאים. הפלך אל מול התופרת הפרולטרית.
הפגישה בין אנשים מתקופות שונות : המדרש.
מדוע אנו מפגישים אותם : כדי להודיע כי אנו מודעים לסיפור ההדרה ולא לסיפור הקונספירציה.
יגאל ואגנר וסיפור הטובים והרעים : מצע קומוניסטי ניסתר, מצע בובריאני גלוי.

הבעייה : אנכרוניזם.
חשוב הדיאלוג כדי לקרוא תהליכים כדי לבחון אקוסטיקה ציבורית.

בין רחל ורנהגן להרצל

רחל לוין ורנהגן נולדה 1771 נפטרה ב1833
אביה תכשיטן ברלינאי אביה עריץ ועשיר
חברה של בנותיו של משה מנדלסון דורותיאה והנרייט וחברה אינטימית של הנרייטה הרץ
בעליית הגג הקימה את הסאלון הספרותי של הנאורות הרומנטית שלגל , הומבולט, שלינג, טיק
ב1795 פגשה בגטה.
אחרי מות אביה ב1803 התגוררה בפאריס. פרנקפורט פראג ודרזדן
עם הגיע החילות הצרפתים לברלין נמלטה לפראג ופעלה שם בבתי חולים.
ב1800 פגשה בן זוג ונפרדה ממנו על רקע יהדותה
אחרי זה ניהלה רומאן עם דיפלומאט ספרדי ונפרדו בגלל האינטרס האינטלקטואלי שלה שלא דיבר אליה.
היו לה עוד רומאנים אפלטוניים
נישאה לדיפלומט פרוסי ליברלי – ועברה לפרוטסטנטיות ב1814. דיפלומט ליברלי שהיה בוועידת וינה : וועידת הריאקציה
כאשה לא כתבה ספר פילוסופיה או שירה אך כתבה 10.000 מכתבים
עוסקים בשחרור האשה, בפילוסופיה וברגישות רבה על כל נושאי העולם.
התפרצות אנטישמית ב1819 החזירה אותה לרגישותה היהודית

'היא שנאה את ריקעה שוכנעה כי היהדות הרעילה את חייה 'נדחפה אל מחוץ לעולם' ב1810 שינתה את שמה יהדותה 'דימום עד מוות' היא חייבה אותה כל הזמן להצדיק את עצמה.
איזה סיפור ! פליטה ממצריים ומפלשתינה הנה אני כאן ומוצאת עזרה , אהבה חושבת על מוצאי בניסיון להינתק גם מהמוצא וגם מהגורל. הדבר שהיה בושתי הגדולה, עוני חיי, להוולד יהודיה- לא הייתי רוצה להחמיץ'
בעלה פרסם את מכתביה. כרכים רבים
כתביה שהיו טמונים בארכיונים בגרמניה נעלמו במלחמת העולם השנייה.
התגלו בספריה בקרקוב ב1970
מכון מחקר עליה נמצא בטורינו איטליה

חנה ארנדט כתבה עליה ספר

המהפכה הצרפתית והמסורת המהפכנית של הפוליטיקה.
המהפכה הרומנטית של התנגדות על בסיס של פיתוח האישיות – בילדונג.
כיצד ישתלבו בכך היהודים?
האם היהודים מערכת פוליטית או מקרים פסיכולוגים ?
הפריצה של יחידים למערכת הגרמנית
הבילדונג הרןמנטי כתגובת נגד הכיבוש הצרפתי וממלכת התבונה שהיתה למכשיר ניצחון על הגרמנים.
כיצד יכול היה דווקא המנגנון הרומנטי דווקא לחולל את פוליטיקת ההמונים וביטול האישיות
זונה בהרצאה המשעממת שלו: הבילדונג הוא אבי הבדידות המתבטלת בהמון.

המון פאשיסטי והמון בהפגנות הנעורים בסוף שנות הששים.
וודסטוק ודור הנרות : תרבות אנטי פוליטית
מצב תרבות המחאה בארץ.

רחל והסאלון הספרותי
עליית הגג והסאלון
סופרת של פיליטונים. קטעים. לא אנציקלופדיה לא מסה פילוסופית אלא השתקפויות תרבותיות
הסאלון היהודי
הרצון להוכיח כי אני אנושי : פוגש ביהודים : התנאי שיהיו אכזוטיים.
שיהיו אנשים בדרך אלי.
העלבון שבעמידת הפריה : תלוית הקשר
רפלקטיביות כל הזמן להיות קשור עם איך אני משתקף. כל הזמן נתון למבחן.
מגלה את הצביעות של החברה
אשת הדיפלומט
כל הרומנטיקאים אצלה בסאלון והם קשורים לחברה של ימי הביניים זו המאמינה ביהודי כסמל ולא כאיש קונקרטי

אין המוצא של עמדת הבילדונג.

הרצל:
ההתחלה הדומה לרחל ורנהגן
הרצל מקבל מטען יהודי אך מסרב להתייחס לחינוכו. מבקש להיות שייך לתרבות הגרמנית.
הקיסר הרב לאומי. שונא לאומיות.
מי נשאר אזרח האימפריה של פראנץ יוזף : היהודים. היהודים מנסים להיקלט בתרבות שנחשבת לגבוהה ביותר.

הרצל מבקש להיות מחזאי ולא מתקבל.
הבן היחיד והחתונה. משהו משובש במערכת היחסים שלו.
העיתונאי מתחיל ללמוד את חוקי הפוליטיקה ומגלה את כוחה של האנטישמיות.
גילוי הגטו החדש : ליהודי אין פתרון אישי.
קיר הזכוכית
הרצל מכסה משפט של טרוריסט, אנרכיסט פושע.
מעשה היחידים פורץ מחסום
הבעייה היהודית לא תיפתר באמצעות יחסי ציבור
שוקל האם להזמין לדוקרב, ליפול ולהיות חדשה עיתונאית
הרעיון של המרה קולקטיבית לכנסייה
חשוב הטקס הפוליטי
מעמד העיתון הווינאי הליברלי יהודי : אין לך זכות לתבוע המרה אחרי מ ה שהיהודים עברו והם לא יישמעו לך נוייה פרעסע.
הרצל ומשפט דרייפוס : לא נעשה ציוני בגלל המשפט. המשפט גילה לו.
משפט דרייפוס
דרייפוס לא יכול להיות מרגל
הניסיון לשכנע את הממסד היהודי
בעיית הממסד היהודי והציונות : המהפכה החשאית
בין רוטשילד לבין הרצל בפרספקטיבה
האם היה ליברלי או ריאקציונר. משא ומתן עם פלבה, עם הטורקים
עם הגרמנים
האנאליזה מדינת היהודים משה הס ופינסקר
והפתעת אלטנוילנד
האם הרצל אוטופיסט ? התשובות של הרצל חשמל ומצוקה.

בתי יתומים ואוטופיה. הסכנה והסיכוי
השיבה להיסטוריה היסוד האתגרי שבה.
הסיכון הכוח והעלילה.
מניה דפרסיה
לחקור את צידם הקטנוני של אנשים גדולים
בית כנסת רפורמי תפאורה גוטית מחודשת
בודפשט העולם יפה מדי
אמו של הרצל
כשלון של בית הספר הריאלי המהנדס נשאר רק עם חלום וחזון של מהנדסים
ניהיליזם חלקלק בבית ספר
חוקי בית הספר אל תפנה בביטוי אתה רק הוא
אהבת היינה :רומנטיקן אנטי קלריקלי
מות האחות הפוזה של האבל
אל מול הלאומנות ההונגרית נגד הקרתנות ובעד התרבות הגרמנית
וינה הקוסמופוליטית והברבריות המסתתרת
וינה וניו יורק- מרכזים קוסמופוליטיים.
גרץ גאוות עלילת היהודים – דגל היהדות המתבוללת

וינה בהתקפה חמורה של סכרת
בארוק וינאי : חושנות ופסימיות
טינה הדדיתצ המצטברת חוסר אמון של האדם בגורלו
הרצל מקנא באצולה הוינאית הקטנה
האנושות חושדת בכל חוץ מבבורסה
תוגה עליזה ושינויים במצב רוח
קריאה בספרות ובתיאטרון
אכסטזה ושנאה עצמית לנוכח כשלונו כאיש תיאטרון
רשימות עצמיות מהימים ההם
מסעות באירופה וחלומות על אושר
קאנה : ידיד נפש שהתאבד מבקש מהרצל : היה יותר רציני ופחות פיקח
התנשאות ותביעה
דמגוגיה וקנאות לא נראים בעיניו
מגלה פאטריוטיות יתר של חבריו ההונגרים
התאגדות הסטודנטים קרב חרבות, דימוי של גיבורים מגינים על כבודם
התנגדות לדיהרינג האנטישמי
1881 כתבו קונטרסים אנטישמים בוינה שטקר
חשיפת הדעות הקדומות של הרצל על היהודים והיהדות
ויינינגר, פרידמן, ריי
חולי ללא מרפא

תיאור קשה של הגיטו ברומא
פיליטונים בנוייה פרייע פרעסע
הרצל עיתונאי
מעבר לפאריס 'המותרות בה מדע' האם התקופה היפה בל אפוק או סוף המאה פן דה סיקל
פגישה עם נורדאו
הטרור כמעשה של תמורה
הרצל מכסה את משפט האנרכיסטים
על פניה של האנטישמיות הצרפתית
תעלת פנמה וקריאות מוות ליהודים.
צכנון לרצוח את לואגר ולהופיע כנאשם במשפט
חיפוש פתרון קטארתי לא הדרגתי
תכנית ההעלמות היהודית בטקס ובהמון
חתנו של מארקס לוחץ את ידיו של ראש המשטרה המקומית ופותח בנאום אנטישמי
הופמנסטאל, שניצלר, הרצל
לפני שהיה ציוני : האם כשהיהודים יחזרו לביתם תהיה ביניהם שפה משותפת ?
תכנון כתיבת מחזה : סכנה נשקפת ליהדות העולם.
הגיטו החדש וקיר הזכוכית
דרייפוס הדרך בה הרצל הגיע למסקנה כי הוא חף מפשע.
דרייפוס צועק כי הוא חף מפשע

פנייה לבארון הירש
התחלת כתיבת היומן המדיני
החזון של המפעל הגדול
ארץ הבחירה לא תדבר עברית ולא תכשל
אתה מזכיר לי את משה
פרויד התקפת המון בוינה הגלה תהום היצר
הרצל : מי שלא משיג סמים הופך להזיה האנטישמית
הרקע הכללי לאימה האפוקליפטית
פסיכואנליזה, פוזיטיביזם לוגי, אור הזוי שלך האמנות סתו ורקב.
אבא של הרצל יעקב : האנטישמיות תבלם.
התמכרות הרצלאית ממוקד בעיתון הציוני
צדוק כהן אהדה להרצל
נורדאו אני לא יודע אם היהודים מסוגלים אנטרופולוגית לחזון כזה.
זנגוויל אנגליה הציונית
ביסמארק נגד הרעיון
הרצל פוגש את ספרו של פינסקר
בירנבאום ממציא השם עם נטיות סוציאליסטיות
ביאליק נגד הרצל
ויצמן : הקסם אינו הרעיון אלא האיש המנהיג אותו
וולפסון הרושם המלכותי של האיש
הרצל : אסור שהרעיון יהיה קשור באיש. גם אחרי מותו הוא צריך להתקיים.
בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים
אלטנוילנד : אוטופיה שנכתבה על ידי פוליטיקאי
מעשי האדם יסודם בחלום ואל החלום ישובו
מדינת היהודים לא דומה למדינה רגילה
הצדקה היהודית מחרישה את זעקות המצוקה

חנה ארנדט
תלמידה ואהובתו של היידיגר שלימים יקבל על עצמו את הקתדרה בעקבות עליית הנאצים ידבר בזכותם. הפילוסוף ששינה הרבה בתפישת העולם
הזמן והישות
אדם מוטל לעולם צועד לקראת מותו. נמלט מעמידה אמיתית מול קיומו. לעבר חיי היוםיום לעבר הדת הטכנולוגיה מנכרת אותו מהאוטנטיות שלו. בלשון ובשירה טמון סוד הקיום האנושי . יוון היא הדוגמה במיוחד ביוון הפרה סוקרטית.

חנה ארנדט לא הוקיעה אותו אך יאספרס חברה הטוב הוא שעמד מאחריה בתפישה אקזיזטנציאלית מוסרית
מתחתנת עם קומוניסט יהודי בליכר

הצד הציוני שלה. מתבוללת. עורכת מחקר למנהיג התנועה הציונית על קיפוח של יהודים בראשית התנועה הנאצית
נאסרת בורחת לצרפת עליית הנוער בורחת לארצות הברית

אחרי המלחמה עומדת בקשר עם קבוצות של סטודנטים יהודיים ועם חברי האסכולה הפרנקפורטית ועם ולטר בנימין והראשונה שתוציא את כתביו בארצות הברית

מציעה אלטרנטיבה לפתרון הלאומי באום ונדחית
הראשונה שמציעה עקרון של פשעים נגד האנושות

תפישה המעמידה במרכז את הלידה ולא את המוות. את הפעולה ולא את המדיטציה. ידיעה כי אין ההתחלות מובילות בהכרח לתוצאות. זהו הסיכון
יוון כדוגמה. הריבוי האנושי הקהל. הדיבור ולא הכפייה או היצרנות ההיסטורית מרקסיסטית
העבודה כמחזור החיים והעבודה כיצירה ההופכת את הטבע למלאכותי, יוצר את היוצא ממחזור החיים
הפעולה הציבורית , ההופעה, הפוליטיקה והפנאי. הטשטוש בין עבודה צרכנית וייצור בתקופה המודרנית
נמוגה התפישה של הגבורה והפעולה. הניסיון לגלות את האנטי גיבור לא כדי להפוך אותו לאזרח אלא כדי להפוך אותו לצרכן. להפוך אותו לסביל ומובל ולא כאדם חופשי.

יוון העתיקה החיים הציבוריים והתיאטרון המלווה אותם. כאן מציגים את האפשרות וכאן את הממשות . האזרח לומד דרך הטרגדיה את המצב האנושי שעליו הוא גובר באמצעות היחד והפעולה הפוליטית.

הגדרה מחודשת של הפעילות הפוליטיקה לא היכולת לייצר ניצחונות להפעיל כוח אלא לקיים דיונים אגוניסטים. שיהיו פרוטאגוניסטים.
יוון הלא אמיתית : מודל אנטי היידיגריאני ולא יהודי. השפעת הקיבוץ על תפישתה לא נחקרה.

לא לברוח אל הניכור הפוליטי לא אל רציחתו של סוקרטס אלא לפעילותו. סוקרטס מול אפלטון
הרצל מול ורנהגן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *