זלמן שז'ר אור אישים ראשי פרקים

זברנשטיין

התורה של מארכס, החזון של לאסל ליצירת תנועה. ברנשטיין כבר דיבר אל תנועה מבוססת 12
קאוטסקי ראה בתורתו של ברנשטיין כפירה, הנוער חשש ממתינותו אך בימי מבחן הוא לא כופף ראשו ללאומנות 13
נשאר נאמן למרות הגינויים של האורטודוקסיה של חבריו 13

אדוארד גאנז היהדות לא תיעלם אך לא תורגש בכניסתה לאינטליגנציה
כמו מי הירדן הנכנסים אל הכנרת שום עין לא הבחינה בהם
ליד בית ספר לחכמת היהדות אורגנו בתי ספר למלאכה ואמנות 15
כך היה גם המסגר היהודי והפועל היהודי 16
אדוארד גאנז לפי היינה "הקברניט שקפץ מהספינה הטובעת לפני הנוסעים"
לנוכח הקריאה של סוציאליסטים לפרוש מהכנסייה הנוצרית הלך ברנשטיין ועזב את הקהילה היהודית16
הציונות לימדה אותנו כי טמיעה מוחלטת לא רק לא רצויה אלא לא אפשרית (לציבור?)
ברנשטיין הופך לציוני 1919 התקבלו פועלי ציון לאינטרנציונל הסוציאליסטי השני 17
ברנשטיין הגיל פיכה אז חרישית בלב 17
איגנץ צדק ראש הרופאים הסוציאליסטים בגרמניה – בתו היתה לחלוצה בארץ ישראל 18
ביום ההולדת השמונים של ברנשטיין הגיע לאסיפה של ארץ ישראל העובדת 18
לסל אוהב שלטון, איש כישרון צמא כבוד שש לקרבות ושטוף תאוות ניצחון ברנשטיין דעת מיושבת וצלולה לכבוד לא זקוק 19
לסל צעיר וברנשטיין זקן. בין לסל לברנשטיין היתה האמנציפציה היהודית וחזון האסימילציה היה לעובדה 20
לסל בן החנווני בברסלוי נכנס לחיי גרמניה בכוחותיו הוא קשיות עורף ואהבה עצמית. לסל בין נשרי ישראל היינה, ברנה, רייסר, מבורכי כישרון עזי נפש ומסובכי חיים 21
ברנשטיין לא העלים את יהדותו אך לא התייחס אליה לא התכחש לה דרמטית 22
הוא הקשיב , שבר קו והושיט לנו יד.23
משיחיות שבלב, המשכה התנכרות התמרדות המצפון, חרדה, תשובה וכיסופי גאולה תר"ץ 23

יוליוס מרטוב צדרבוים

מתנגד נלהב של הציונות הסוציאליסטית נכד של עורך הצפירה מתנגד לבונד בני מנדלי סלונימסקי לא הצליחו למסור את המסורת 24

אביו היה בעל חווה ברוסיה. לא הלך בעקבות פלאכנוב, שיידמן, קאשן בצרפת ולא היה ללאומני הקים את האינטרנציונל השני וחצי 25
מקורב לבולשביקים – ראדק כשמישהו האשים את הבולשביקים בחידוש עונש המוות ענה למרטוב מותר כי הוא התנגד לאלימות כל הזמן לא לך
התנגד ללנין על חטאיו נגד הדמוקרטיה ונגד פליכנוב על חטאיו נגד האינטרנציונליזם 27
האסימילטורים היו אינטרנציונליסטים מאזרחות העולם נתלשו ולא נשארו עם כלום 29

ואנדרולדה

בלגי. קיבל מהבריטים- עזרה עצמית של הפועל – היסוד הקואופרטיבי גרמניה היכולת לניתוח מדעי ושיטתיות מהצרפתים את הטמפרמנט והחזון הנפש גאולת אדם ועולם

את היסוד האוניברסלי התקבל על ידי המהפכה הצרפתית עם נטייתה הליברלית אפשר היה להטיל אותו על האינטליגנציה, על האמנות אך כיצד על הפועלים? נחוץ להרחיב את האופקים תמיד 31

יוסף בלוך

התיאורטיקן עורך העיתון של הסוציאליזם הגרמני. עורך את הרבים. חוברות משעממות ועמוקות
גלה לפראג עם עליית הנאציזם מגורש וגלמוד 51

נחום סוקולוב

יש הנושא בכבדות את משא האבן הרוחנית ויש שישאנה בקלות. כאור גנוז מתוך מחשבה
ידע לגשר על גבי ניגודים וירש את תפישת פינסקר 72

ז'בוטינסקי

האוראטור שלא יכול להיפרד מהג'סטה שלו כאוראטור
ויצמן לא היה שותף בנצחונותיו של ז'בוטינסקי אחרי המלחמה ביצירת החינוך היהודי
ז'בוטינסקי אמיגרנט מרוסיה ומארץ ישראל
אלו שהיו עמו ופרשו ממנו נראו בעיניו כבוגדים
חניכיו שראו בצערו ניחמו אותו בהערצה, בפולחן המנהיג 94 95
נסתלקה שכינתו בלשבור, להפיל
מספידיו האמיתיים מחוג אויביו 97
1940

ברנדייס

רק עם צאת אחרון האנופלס יבוא ראשון החלוצים
חרדה אמיתית למפעל 99
הציע ליישב את אילת 100
פחד לא מהאנגלים אלא מהאנגלים הקטנים ההבדל בין גלאדסטון ודיזרעאלי 100
על הנרייטה סולד חשיבות העבודה התרבותית בהדסה 100
בשאלה של הנאמנות הכפולה הוא נתן תשובה באישיותו 101

אולסוונגר

הביא מחקריו כבן מתרפק. מקור באותיות לטיניות באידיש
מנחיל גדול מומחה להודו שד'ר של קול הגלויות. בני ישראל ובני קוצ'ין 129
מיזג את היסודות הפולקלוריים עם האוניברסליות חזון אחרית הימים מפוכח ומפקפק
גאולת עם ואדם סוציאליזם כבן ברית
מכאוב פיסי בתרגום לא מדויק תרגם מסנסקריט, גטה, דנטה מאיטלקית
אברהם בן יצחק ואלסוונגר ישבו ושתקו בקפה רחביה. שתקו רבע שעה ואז אמר אולסוונגר : מיצינו את הנושא עכשיו נעבור לשתוק על הנושא הבא. 130 131

ביאליק

מה המעיין ממנו שאב ביאליק ובני דורו ? הייאוש המרפא המנצח המעניק ומשחרר
שם לאל כל תוחלת שווא, ממית כל אשליה
כלו הדרכים הגיעה שעת המרד 135
הרצל ריחף נרקמו תקוות
הנצחונות הפוליטיים הגדולים נתקו אותנו מהארץ קרעו אותנו לדיפלומטיה הגדולה.
קישינב היתה הניצוץ שואה מזעזעת בגלל הפרינציפ שהיא ביטאה
ההריגה ה ראשונה שראה הדור
אחרי קינות שאגה של ביאליק
הקשיח לב ואסר על הבכי
כי תפרוץ צעקתך אני בין שיניך אמיתנה
המשיח לא נולד הוא כפות יש לשחרר אותו. 139לא להביא אותו
לא מנודה מתרפס ולא של רחוק מתגעגע כי אם של ציץ השדה, של בת לאמה, של דור חדש אשר מצא מסילות אל האדמה וברית חיים הספיק לכרות עם הארץ, עם מולדת, עם ראשית הסוף למארת הגולה. 141

לפני ביאליק המשורר לקישוט ההיסטוריה העברית לא מכוונת על פי דברי משורר היא ונתיבותיה לחוד הוא ורוח חזיונותיו לחוד
מאז קישינב ושירתו חלה תפנית
שירה לדורה היא שירה לדורות 144-145

נגד כל חיי הדור הזה בשם כל הדורות כולם מכילה בתוכה את הסכנה שהיא לא תכנס למסורת הדורות האם תופעת שביט בזיכרון העם 146

הם חפצו שתהיה שירתם מסיימת ופותחת ביקשו להקים חומה שהתפוררה על ידי שירתו ביניהם לבין מסורת הדורות בא ביאליק וביקש ליורש ומנחיל להפרד מארון הספרים כדי להתקשר אליו מחדש 147

שיבץ האגדה בניגוד לפחד הראציונליסטי מפניה 148
לא נפתחו בפניו שערי החסידות 148
שניאור : אם אפשר ככה להתמרד ככה כלפי מעלה, סימן שיש מעלה
ירד החסד השירי וטאטא את רוח האיבה המנתקת 149

תרגומו של ביאליק לשפות ז'בוטינסקי לרוסית, שטראוס לגרמנית פראנק לאנגלית, לאטס וסרני לאיטלקית פלג וספיר לצרפתית זכאי לערבית לאידיש

לאור השמים ה'מכוכבים' האלה ממעל הסתער הדור לחולל את המהפכה שלו על הארץ מתחת. הצלחתה של האומה בשינוי תנאיה הארציים ללא ברכת הרקיע הספרותי 150

התחייה הספרותית והציבורית באו יחד עד השואה 151
היש משורר שישיר בפינה אחת וכל העולם היהודי יקשיב ? 152

להם יש אפשרות לחיות בלי הספרות כי הם מרוכזים אצלנו הרוב הגדול עדיין בגלות 153
בוקי בן יוגלי רופא מרצה באקדמיה של דוד גינזבורג ואחר כך מנהלה
עטרת שיבה וגיל נעורים מרצה על תולדות ההלכה 154
סופר ורופא מעולה גילה צפונות האנטומיה בתלמוד המים הטבילה ושמירת הבריאות 155
תיאר צדוקים ופרושים כמלחמת המפלגות היום תיאר את אישיותם של אמוראים ותנאים 156

מאמרי שז'ר לתולדות קהילת מינסק, שבתי צבי ויעקב פרנק לאנציקלופדיה היהודית ברוסית
אבותינו לא האמינו בבת קול. אם האמינו מה פלא שצעירי דורנו יעזבו את היהדות 158

קצנלסון, בוקי בן יוגלי ביקר בארץ והיה לאוהד המפעל המיוחד של הציונות המליץ על רובשוב בפני ידידיו מהארץ ילין ומזי'א 158
היה תלמיד הישיבה בבוברויסק למרות םסגתו הציבורית היה משוח עלךיו חוט של עצב, אסונות משפחתיים לא זכה בגלל יהדותו לפרופסורה 159
ביקש להעביר את האקדמיה ארצה. כתב כל חייו אך לא פרסם את ספר חייו 160
כשהתפנה לא כתב את הספר שביקש אלא זכרונות כמו ביאליק ושלום עליכם 161

בזמן מלחמת העולם הראשונה במצור בגרמניה מתייצב בפני המשטרה והולך לספרייה
לא שכחתי אז כי אי פעם יתום הלילה ויעלה עמוד השחר 163
עם ברדיצ'בסקי בספרייה מחליפים ספרים אך לא מדברים 164 – 166

וישניצר הכניס את אמברטו קאסוטו למחקר תולדות יהדות פלורנץ לפני שהיה חוקר המקרא
וישניצר חקר את בעיית ההגירה היהודית 188
דמות משה ציור של רמברנדט חלק מחוברת שנשלחה לחיילים היהודים בצבא גרמניה 188
וישניצר תכנן לארגן מלומדים לכתיבת תולדות יהודי רוסיה 190
העלייה השנייה הבחר, הבאר קיבלו ביטוי ספרותי מיידי כמיהה ליצירה ספרותית האידיליות של שמעונוביץ ספקו את הרצון 191
תרגם שירי מהפכה לעברית לביטאון הס. ס. 'נפלתם קרבן' 192
שיר של אחרון השומרונים האחרון עם רמז ליהודים 193
בארץ 1909 1910
הרמת דמותו של גורדון על ידי שמעונוביץ לפני כולם
טשרניחובסקי כתב אידיליות על מה שהתחולל אתמול שמעונוביץ על שיתרחש מחר 195

הארז מן הלבנון ששתל היינה בגרמניה 211
אלזה לסקר שילד, היינה ולודויג שטראוס חוג צבת שבו בובר, שטראוס ורובשוב ציון במשפט תפדה צבת
לודביג שטראוס מרצה על צדק חברתי 213
ארלוזורוב שטראוס וא.ד. גורדון 213 214
לודביג שטראוס, גלאצר מוציאים לאור ספר להגברת הגאווה של יהודי גרמניה לנוכח הרעל הנאצי 215
ענף אחרון של ארז הלבנון שנשתל על ידי היינה נשתל מחדש בארץ בפגישה עם יהודה הלוי 218

דוד גינזבורג ובית מדרשו
אשכולי
על ספרותיהודי אתיופיה כחוליית מעבר מלימודיו על חסידות ומשיחיות כבוגר בית הספר לרבנים בפאריס מחקרים על אתנוגרפיה יהודית.
פרסם את חזיונותיו של שלמה מולכו והתכונן לפרסם את חזיונותיו של חיים ויטאל

חוקר את נטיות המשיחיות בקרב גולי פולין בפאריס כשהוא כותב על עירו לודז'

הרים את דגל העובד הדתי והגה על עיקרי המשפט העברי בחוקת המדינה

נפטר בגיל חמישים בתש'ט

הרב אברהם חן

בין הרד'ץ לרבי של חב'ד
חסידות חי באורח חיים של חסיד
ביאליק סלל לו את הדרך לעלייתו ארצה. סיפר למערכת דבר על עלייתו של הרב חן
כתיבה אינטימית הגותית
מעורב בפולמוס בייליס כנציג היהדות נטולת הסכנה.
251 – 254

הבארון דוד גינזבורג

הרכבי מאן להיות מורה באקדמיה עליה המליץ מתוך נאמנות לרבנים שלא רצו שהאקדמיה תהפוך לבוגדת ברוח ישראל.

אחד בינואר 1908 חנוכת האקדמיה עם תמחוי לסטודנטים
מורים שספריהם יודעים יותר מהם.

בין תלמידי דוד גינזבורג הנזיר דוד הכוהן מעורכי הרב קוק
שיחות בין הרב הנזיר לבין רבקה שץ. גם עם שלום\ אתה תחקור קלה אך מקובל כלומד שיחה עם הנזיר פ אתה תהיה חוקר קבלה אני מקובל…פילוסופיה כללית עובר המרה בשוויץ במפגש עם הרב קוק שניהם בלחות

אורחים בבית המדרש
רב צעיר, מוסינסזון מהגמסיה, ד'ר אייזנשטאט, קצנלבוגן החרדי אנסקי וביאליק : האם יש כאן גרץ חדש ?
רק שניים ממורי האקדמיה נפטרו באר.
גינזבורג נפטר ב 1910 נעשו ניסיונות לקיים את המפעל שוב במשטר הקומוניסטי בבבבבבבבבבבבבבבבב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *