עין גב במערכה- הקדמה

עין גב במערכה

ששים שנה עברו מאז מלחמת העצמאות. שבעים מהקמתו של קיבוץ עין-גב. אנו מגישים לקוראים החדשים את הספר 'עין-גב במערכה'. מהדורתו הראשונה של הספר יצאה בתש'י 1950 בהוצאת 'מערכות'. השנייה הודפסה בתשכ'ב -1962.
עין גב במערכה הוא ספר שצלקות המלחמה בו טריות מאד. הוא נכתב סמוך מאד למאורעות. העדות שלו מן הימים הגורליים ההם חתומה בצורך לבטא את האבל על נפילתם של החברים, את החששות שעוד ליוו ואת הנחרצות לפתוח פרק חדש.

עין-גב היתה הקיבוץ העברי היחידי במזרח הכנרת. גבולות ארץ ישראל שנקבעו בחלוקה בין המנדט הצרפתי לבריטי לאחר מלחמת העולם הראשונה הפכו לגבולות מדינת- ישראל הצעירה בזכות עמידתו של הקיבוץ במערכה הכבדה .
מדינת ישראל בימיה נשענה לא רק על צבאה אלא על הכוח הצבאי של היישובים על הגבול. סיפורה של עין-גב היה סיפור על עמידת חברי היישוב לבדם בקרבות קשים. חברי עין-גב היו מודעים לכך שעליהם לנסות לרקום יחסי שלום עם שכניהם אך להתכונן לרע ביותר. היישוב ערך הכנות מדוקדקות לעמידה לבדו במערכה.

כשפרצה המערכה בעמק- הירדן היתה עין-גב מכותרת על ידי הצבא הסורי הפולש. המוצא היחידי שלה היה הכנרת.הצבא שתקף אותה היה גדול פי עשר ממספר הלוחמים שהגן עליה. עין- גב עמדה בקרב הקשה והיא אולי הקיבוץ היחיד בארץ שלא הסתפק בהגנה ויצא להתקפה כדי להשתלט על הר סוסיתא השכן.

הספר שלפנינו הוא ספר של קולות רבים. לא של מפקד עטור תהילה אלא של קיבוץ. מפקדים, לוחמות ולוחמים, אמהות בפינוי וילדים. יש בו עדות מצולמת ומצוירת.

עדות קרובה זו לא ידעה לאן יתגלגל הסיפור. מה יהיה עתידו של הקיבוץ, המדינה , הגבולות, המלחמות, מה יהיה דיוקנה של החברה. דווקא משום כך נראה היה לנו חיוני להיפגש מחדש עם אותה עדות ראשונה ולמוסרה לדורות הצעירים.

קיבוץ עין-גב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *