זכר לאנה פראנק בבית הקברות בעין גב

זכר לאנא פרנק בבית העלמין של עין גב

טקס לוויה צנוע התקיים בעין גב. פולה ליפשיץ אלמנתו של קולי ליפשיץ נטמנה בבית העלמין. לפני שנים רבות עזבה המשפחה את עין גב. קולי נפצע במלחמת העצמאות ואחרי זמן מה עזב את הקיבוץ. מכיוון שהיה גם מתכנן הנוי במקום וגם המבצע גם אחרי עזיבתו ובמיוחד בשנים האחרונות לחייו, היה בא לעין גב 'לרכל' על העצים. מהיכן הגיע האיקליפטוס ומהיכן עצי התמרים. מתי נשתלה שדרת הזיתים והעיקר כיצד הגיע לחצרנו עץ תפוחים יפאני? הוא לא רק ידע אלא זכר בגעגועים. הגעגועים לתמרים הביאו אותו להיות אספן בולים ייחודי : היה לו אוסף של בולים מן העולם בו מופיע עץ התמר. הגעגועים הביאו לבקשה להיקבר בעין גב ובעקבותיו הגיע אשתו בת ה 94.
פולה לא היתה ממייסדי עין גב. היא היתה חברת תנועה בווינה. טדי קולק היה המדריך שלה. אך החיים טלטלו אותה למקומות אחרים. עקב עלייתם של הנאצים לשלטון והעלייה המוגבלת יצאו חברי התנועה להכשרה בדנמרק ובהולנד. פולה יצאה להולנד. עם הפלישה הנאצית להולנד גורשו חברי ההכשרה לרחובות אמשטרדם. קישרו את פולה עם המחתרת ההולנדית והיא נשלחה להתגורר אצל אישה במסתור.
האישה דאגה לה. ביתה היה קרוב מאד לביתה של אנה פראנק. פעם הגיעו הנאצים לבית וחיפשו מישהו. האישה הסתירה את פולה בארון וכיסתה אותה בשמיכה. הנאצים יצאו מהבית כי לא מצאו. אך הקצין חזר, פתח את הארון משש בשמיכה ועזב את המקום כאילו אומר. אני יודע. (אינני יכול להוכיח את ההנחה המשונה שלי, אך קראתי את זיכרונותיו של יהודי שהצליח לחדור למנגנון הנאצי בהולנד ושרת בו כקצין . כנאצי בעל כישורים מיוחדים הציל לא מעט יהודים , אני מניח כי היה זה הקצין הזה שנתן יד להסתתרותה של פולה).
פולה אמרה לבעלת הבית שעליה לעזוב כי היא מסכנת אותה אך זו הודיעה לה כי היא נחרצת בהחלטתה להסתיר אותה. והנה הגיע היום הקשה בו אסרו את אנה פראנק ודיירי המסתור שלה. פולה ראתה ממקום מחבואה את המאסר. שוב היא פנתה אל בעלת הבית ואמרה כי עליה למסור עצמה כדי לא לסכן אותה. אך שוב התעקשה בעלת הבית והודיעה לה כי גורלן משותף. כך ניצלה פולה ועלתה ארצה כמעפילה . היא הצטרפה למשק הפועלות לשם בא קולי כדי לחפש שתילים לנוי בעין גב. הוא החליט שמעבר לשתילים הוא ישכנע כמה מהפועלות להצטרף לקיבוץ. כך החל הרומאן.

סיפורה של פולה ליפשיץ מצטרף לסיפורי האנשים שהצטרפו לעין גב וקבורים בבית העלמין שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *