לחברי צוות ההסכמות בעין גב

לחברי הצוות להסכמות שלום

 

לצערי  לא יכולתי להגיע  למפגשי ההכנה שהתקיימו ובהצלחה גדולה כפי שהבנתי.  ובכל זאת הייתי רוצה לתרום משהו לדיון.

המפגשים בהם קיבלנו את  הקווים המנחים לשינוי התקיימו כמו רבים מהדיונים על ערבות הדדית   בצל המשבר שפקד את הקיבוץ. נראה  היה  כי הערבות ההדדית היא מה  שנשאר  מהקיבוץ שהיה. המשבר ש/העלה  את הערבות ההדדית היה משבר שרידותי כלכלי וחברתי, משבר שגרם  להטמעת שינויים שבאו  להתמודד עם בעיות של  שרידות הקיבוץ מבחינה  דמוגרפית וכלכלית.  הרבה דברים התקבלו בשמחה, אחרים בעצב אך הכל  דיברו על כך שצריך להעניק לקיבוץ שיטת חיים  שתוכל לעמוד במבחן השרידות.  הרעיון של שמירת זהות הקיבוץ  בנסיבות ההן היה כי דרך ערבות הדדית נוכל לקיים כמה  מהיסודות חיוניים המאפשרים שיהיה קיבוץ  אם כי שונה.

עתה  הכל אומרים כי שלב השרידות עבר, כי הגיע שלב  ההעצמה  של הקיבוץ שגבר על  כמה מתהומותיו הכספיים.

לכל ברור כי  בשלבים החדשים  שנכונו לנו יהיו עוד  משברים ואפילו משברים קיומיים אך יש גם הרבה שעות שאנו גאים שעברנו מתחום השרידות לפתיחת אפשרויות חדשות.  נדמה  לי כי  אין לנקוט באמצעים  הרואים את הערבות ההדדית  נוגעת ועונה רק לענייני שרידות ואת ההצלחה הכלכלית קשורה רק בהגברת   ההפרטה. לא רק שאין זה  נכון מבחינה היסטורית אך גם באופן אקטואלי למדי. הערבות ההדדית עזרה לנו גם בתחום היציאה מהמשבר וגם  בקביעת היכולת שלנו לגייס את מרצם ואת נכונותם של החברים להגביר את פריונם ואת שכרם. היא לא רק באה לשמור על עצמנו מפני הדלות המאיימת אלא באה להגביר את השותפות  המסוגלת  להעלות  את  היכולת  של היחידים והחברה.   לא ייתכן כי  במהלך השינויים שנחולל תמיד הערבות ההדדית תהיה  מכוונת לעבר  הקשה וההפרטה תהיה  מכוונת לחלום העלאת רמת החיים.

אסור  לסמן קו המוליך  להחלשה מתמדת של השותפות ולהגברה  מתמדת  של צריכת הפרט שכבר אינו פרט שותף אלא פרט  הנפרד מהשותפות. בצד פעולות חיסכון חשובות יש לקיים גם  פעולות  המחזקות ומעצימות את הערבות ההדדית במקצב האפשרויות  הנפתחות..  כך תחוזק ההסכמה ההדדית,  כך לא תהיה הערבות ההדדית קבצנית והצריכה  הפרטית תמיד בעלייה חוגגת.

אני מבין שיש צורך להגביר הכנסות מהענפים  לקהילה כקהילה בעלת העסקים. אני מבין שיש  למתן את המיסוי ולהעביר חלק מההוצאות אל החבר הבודד. אך האם אלו  דרכים חד צדדיות? האם אין להגביר בעניינים מסוימים דווקא את  הערבות ההדדית  אם המערכות של הקיבוץ מסוגלות  להגיע לכך על ידי קביעת סדרי עדיפויות , על ידי  חיסכון  הוצאות כלליות, על ידי  תפישה  סלקטיבית מה  אנו רוצים לחזק ומה להחליש באופן מדויק יותר? למשל אולי בכל זאת יש  לשמור על השקעה  במסגרת  ערבות הדדית  ושותפות בלימודים של הבנים  שלטווח ארוך יגבירו גם את הכנסותיהם של היחידים וגם של  הקיבוץ כולו ? חינוך גבוה לבנים גם מגביר  את התחושה של הערבות ההדדית והעצמתה מעניק אפשרויות להרמת  סכומי ההכנסות ליחיד בעתיד , הוא מעניק אפשרויות להגברת  רמת הייצור והשכר המבוסס על הרמת  דרגות ההשכלה. פעולה מסוג זה אינה רק  תרומה להורים מודאגים אלא  מצביעה על אמון בבנים, קוראת להם לחזור  הביתה ולתרום  למשק ולקהילה  גם יחד.

דרך נוספת  להעצמת הערבות ההדדית והשותפות  היא   הדאגה להעצמתו של חדר  האוכל . הוא  מקום  מפגש  בין החברים. יוצר  דפוסי גיבוש  ופגישה לא פורמאלית  חיוניים  לטיפוח הקהילה.

העצמה של ערבות הדדית בצד יעילות יתר וקביעת סדרי עדיפויות מדויקת יותר  היא  שתביא אותנו להתקדם אל צורת חיים גם רלבנטית , גם אפשרית.

אני מציע  לצוות ההסכמות שיביא הצעה שגם מבקרת ומתקנת את  הדברים התובעים תיקון בשיטה  אותה  בחרנו.  גם מצד  החיסכון והמיסוי אך גם מצד  העצמתה של הערבות ההדדית.

בהערכה  רבה

מוקי צור

נכתב לצוות ההסכמות המבקש לערוך  התאמות  בתכנית השינוי של הקיבוץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *